• Invigning av Familjecentralen på Guldvingens vårdcentral

Tisdagen den 30 oktober 2012 invigdes den nya Familjecentralen på Guldvingens Vårdcentral i jättefina lokaler som anpassats för den här typen av verksamhet.Detta var en motion från Kristdemokraterna och Miljöpartiet som drev på att återigen öppna en Familjecentral.

I Familjecentralen finns personal med olika kompetenser för att möta barnens och föräldrarnas behov av stöd och hjälp i sitt föräldraskap. Här kan barn och föräldrar mötas i olika aktivteter under ledning av en förskollärare samt möta personal från mödravårdscentralen och barnavårdscentralen och socialtjänsten för att få deras stöd och hjälp i olika föräldrasituationer.

Invigning_familjecentral_2012_2

Här ses den personal som skall arbeta i den nya Familjecentralen. Det är förskollärare, kurator, personal från MVC och BVC. Detta är en samverkan mellan Barn och Skola, Social och arbetsmarknadsnämnden och Primärvården.

Vi Kristdemokrater vill gå vidare med föräldrastödet och initiera till att ytterligare en Familjecentral etableras i västra delen av kommunen. Det skapar förutsättningar till närhet för de föräldrar som bor på denna sida av kommunen att få sin familjecentral på samma villkor som familjecentralen vid Guldvingens vårdcentral.

Vi vill se en vidare utveckling av familjestödet till dess att barnet fyller tolv år genom att familjecentralen också blir tillgängliga för barn åldern mellan 6-12 år.

Vi vill se en utveckling av familjestödet för barn och ungdom i åldern 13-18 år, som är den största riskgruppen. Det är lätt att dessa barn faller mellan stolarna och hamnar i ett utanförskap. Deras föräldrar behöver också stöd och hjälp när det krisar i familjen eller när deras tonårsbarn har sömnsvårigheter, känner oro, stress eller nedstämdhet eller kommer hem berusade upprepande gånger.

Vi vill att stöd ska utvecklas och samordnas till föräldrar med barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och andra funktionsnedsättningar. Här vill vi se en utökad lokal samverkan och samordning mellan kommunens förvaltningar och regionens barn och ungdomspsykiatri, BUP och Barnhabilitering (KD motion 2010).