• Besöksnäringen stärker Lidköping

    Besöksnäringen stärker Lidköping

    Det är mycket glädjande att ta del av den starka utveckling som sker inom besöksnäringen i Lidköping. Det visar att politiker, näringsliv och invånarna har förstått vikten av att stötta en framtidsbransch. Näringen har också ett Skaraborgsperspektiv. Turisten känner inga gränser och bryr sig inte om vilken kommun man vistas i, det är upplevelsen som är i fokus. En destination som välkomnar besökaren, erbjuder kvalitet och ett gott värdskap har goda förutsättningar att bli uppmärksammad.

    Lidköpings geografiska läge ger unika möjligheter att uppleva kultur och natur. Satsningen på biosfärsområdet är ett led i detta. Det finns miljoner stressade invånare i de europeiska huvudstäder som aldrig fått uppleva sådana naturupplevelser. De är bara några timmar härifrån. Den stora utmaningen är att få dem att förstå vad området kan erbjuda.

    Det pågår också en stark utveckling kring mat och matupplevelser. Den senaste utmärkelsen som Hvita Hjorten erhöll – Årets Nära Gastronomi – visar att det inte bara är storstädernas krögare som tillhör eliten. Att Lidköpings kommun har flera restauranger i White Guide är ett bevis på detta.

    Nu utvecklas fler matprodukter; ramslök, kräftor och kräftfiske, löjrom och siklöja är sådant som kan skapa genuina upplevelser. Sådant som vi tar för givet är unikt för många andra. De är dessutom villiga att betala för det.
    Utvecklingen av Läckö slott fick uppmärksamhet då verksamheten fick Årets stora turismpris förra året. Det visar att man är i svensk toppklass. Konkurrensen är knivskarp. Läckö är ett av Sveriges viktigaste besöksmål. Hela Kållandsö har en stark utvecklingsmöjlighet. Spikens fiskeläge är en genuin upplevelse som många återvänder till regelbundet. I den kommunala planeringen är det angeläget att turismen också finns med i översiktsarbetet. Inte minst gäller detta för lägen i strandnära områden.

    Skaraborg har också flera evenemang. Kultur- och porslinsfestivalen har en stor utvecklingsmöjlighet och att skapa happenings placerar en stad på kartan. Det senaste kring Melodifestivalen visar på vilket uppsving som en hel kommun kan få när man satsar tillsammans.
    När entreprenörer, fastighetsägare, politiker och andra intressenter går i armkrok och bestämmer sig för att satsa tillsammans händer det saker. Det finns många verksamheter inom natur- och kulturområdet, bra genomförda evenemang och duktiga entreprenörer. Om man får äta gott, uppleva positiva miljöer och möta välkomnande människor, då trivs man som besökare. Då är man också villig att betala för sin upplevelse. För oss som ansvarar för regional och kommunal utveckling är det viktigt att verka tillsammans. Regionens turistråd kan bistå med kunskap och kompetens och då inte minst att hjälpa till med internationell marknadsföring.

    Att besöksnäringen utvecklas positivt i Lidköping är bra för hela Skaraborg, men också för utvecklingen i hela Västra Götalandsregionen. Tillsammans kan vi skapa en näring som ger fler jobb och skatteintäkter. Samverkan är ett viktigt ledord för näringens utveckling.

    Conny Brännberg (KD), Vice ordförande Västsvenska Turistrådet, boende i Skövde
    Sten-Eric Lager, (KD), Ledamot av kommunfullmäktige, boende på Kållandsö