• 2011-10-25 Kostpolitiskt program/plan

Kristdemokraterna i Lidköping 25 okt 2011

Motion till Lidköpings Kommunfullmäktige

Kostpolitiskt program/plan

Maten är ett av livets stora glädjeämnen. Den ska engagera alla sinnen och vara en höjd-punkt på dagen värd att se fram emot. Mat innebär inte bara njutning utan ger oss också nödvändig näring och energi. Maten och måltiden ska således skapa förutsättningar för att vi ska hålla oss friska och kunna bibehålla en så god livskvalitet som möjligt.
    Många av vår tids folkhälsoproblem har samband med maten. Vad vi äter, när vi äter, var maten lagas och hur våra måltider ser ut påverkar vår hälsa både idag och på lång sikt. För att främja goda matvanor behövs en bred satsning på olika nivåer i Lidköping där olika aktörer drar åt samma håll med en gemensam målsättning.
    Den kostutredning som togs fram i Lidköpings kommun utgick från Centralkökets renovering och ändrade krav i livsmedelslagsstiftningen och inte kostens betydelse för en god hälsa Nu krävs ett nytt politiskt underlag, ett kostpolitiskt program/plan som beskriver hur vi vill skapa de bästa förutsättningar för en god kosthållning till våra barn, ungdomar och äldre.
    Programmet skall omfatta förskola, skola, omsorg för äldre och för funktionsnedsatta och ska ha en tydlig koppling till den av riksdagen antagna propositionen ”Mål för folkhälsan” som är vägledande för kom-munens folkhälsoarbete. Målområde nr 10 berör matvanor och livsmedel.
    Det ska innehålla avsnitt om livsmedelshygien, upp-handling av ekologiska och närproducerade livsmedel samt hur transportsträckorna skall minskas.
    Programmet skall också ange hur årliga kvalitetsgranskningar och brukarundersökningar ska genomföras för kontinuerliga förbättringar av kvaliteten av maten.

Vi förslår
    att Lidköpings kommun tar fram ett kostpolitiskt program/plan som innehåller en tydlig vision och strategi, hur och var maten skall lagas till våra barn, ungdomar, äldre och funktionsnedsatta,
    att det kostpolitiska programmet/plan tas fram i samverkan med berörda förvaltningar, Barn och skola, Utbildning, Vård och omsorg och Teknisk service/Samhällsbyggnad.

Kristdemokraterna i Lidköpings kommun

Maj Ader, Anders Ader

Motionen upptas som en grupp motion

Tommy Larsson, gruppledare