• Personliga skadestånd – ny giv för Kommunal i Markaryd?

Den fackliga organisationen Kommunal har nyligen i två fall krävt personliga skadestånd till två av sina skyddsombud vid en tvisteförhandling med Markaryds kommun. – Självklart ska kommunen agera korrekt, men att kräva personliga skadestånd på 20-30 000 kr till enskilda personer känns för mig så långt från den fackliga, solidariska tanken man kan komma, säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Germundsson (KD) i en kommentar.

– Kommunals agerande blir än mer anmärkningsvärt i det här fallet, menar Germundsson. Här är det Kommunals lokala ordförande, som tillika är vice ordförande i kommunfullmäktige och därmed kommunens näst främste arbetsgivarföreträdare, som drivit frågan att ett personligt skadestånd ska tillfalla bl a sin egen partikamrat, Kommunals huvudskyddsombud, som också är ledamot av kommunfullmäktige.

Frågan kommer att diskuteras vid kvällens sammanträde med kommunfullmäktige i Markaryd och är föranledd av att oppositionsrådet Joakim Pohlman (S) ställt en interpellation till kommunstyrelsens ordförande om ”brott mot arbetsrätten”.

I sitt svar konstaterar Germundsson bl a att kommunen självklart ska följa gällande lagar och regler. Germundsson ifrågasätter samtidigt nivån på skadeståndskravet i förhållande till förseelsens art samt att Kommunal frångår gängse praxis och i stället driver frågan om personliga skadestånd.

– I de aktuella fallen har personalen, inklusive det lokala skyddsombudet, varit involverad under hela processen, säger Germundsson. Kommunen har sedan missat att kalla samma person till en formell förhandling. Detta kunde naturligtvis påtalats i god samverkansanda, men tyvärr har Kommunals företrädare valt att driva ett skadeståndsanspråk där en del har betalats ut som ett personligt skadestånd på 20 000 kr respektive 30 000 kr.

Hela skadeståndet uppgår till 50 000 kr respektive 75 000 kr i de två fallen och ingen del av detta kommer att tillfalla medlemmarna i Kommunals lokala avdelning.