• Markaryd – en av 16 kommuner i Svenskt Näringslivs ”4,0-klubb”

Svenskt Näringsliv uppmärksammade idag de 16 kommuner i Sverige (av 290) som av sina företagare får betyget bra, mycket bra eller utmärkt på frågan om vilket sammanfattande omdöme man vill ge företagsklimatet i sin kommun. Detta i samband med ett inspirerande seminarium i Näringslivets Hus i Stockholm där erfarenheter, tankar och idéer utbyttes om hur man ska kunna bli ännu bättre i sitt arbete.

De 16 kommunerna ingår därmed i den exklusiva ”4,0-klubben”, dvs kommuner som får betyget 4,0 eller högre vad gäller det sammanfattande omdömet om företagsklimatet i sin kommun.

– Även om det är hedrande att konstatera att Markaryds kommun är en av dessa 16 kommuner, är siffran trots allt alarmerande, säger Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande, som deltog i seminariet. I hela 274 kommuner anser således det lokala näringslivet att företagsklimatet är mer eller mindre dåligt!

– Det borde vara självklart för varenda politiker i vårt land att inse att välfärden som vi ska leverera står i direkt proportion till företagsklimatet, fortsätter Germundsson. Om det finns förutsättningar för våra företag att bedriva sin verksamhet skapas det jobb, tillväxten ökar och resurserna till välfärden blir större.

Detta var också Urban Bäckström, VD för Svenskt Näringsliv, mycket tydlig med att påpeka i sitt inledningsanförande. Och bland de närvarande kommunföreträdarna var det ingen som hade någon annan uppfattning.

I diskussionerna dryftades sedan mängder med förslag till hur man kan påverka företagsklimatet i en positiv riktning. Som kommunpolitiker och företagare finns många möjligheter att tillsammans arbeta och påverka företagsklimatet.

– Nyckelordet och den gemensamma nämnaren för detta är ”samverkan”, konstaterar Bengt Germundsson, något som vi faktiskt är ganska duktiga på i Markaryd.

Men det rådde också stor samstämmighet om de nationella politikernas ansvar. För att kunna verka och utvecklas måste vi ha lagar, skatter och andra villkor som gör våra företag konkurrenskraftiga på en alltmer global marknad.

Många synpunkter framfördes på statens sätt att agera vad gäller tillämpningen av lagar och regler. Det som borde vara enhetligt över hela landet, skiljer sig dessvärre väsentligt då myndigheter och länsstyrelser gör sina olika tolkningar. Inte sällan beroende på enskilda handläggares personliga åsikter.

– Så även om betyget för vår del är bra innebär det definitivt inte att man får slå sig till ro och vara nöjd, anser Germundsson. Om förnöjsamheten inträder, blir konsekvensen direkt att man tappar mark. Därför är aktiviteter som den jag hade förmånen att få vara med om idag så viktiga. Det ger ny inspiration och energi att jobba vidare!

Vilka är då de 16 kommunerna är som platsar i ”4,0-klubben”?

Det är Dals-Ed, Gnosjö, Habo, Herrljunga, Laholm, Markaryd, Munkfors, Mönsterås, Sunne, Timrå, Tranås, Trosa, Vaggeryd, Vellinge, Vårgårda och Åtvidaberg.