• Staten tar inte sitt ansvar för etableringsreformen

Kommunstyrelsen i Markaryd konstaterar att Arbetsförmedlingen inte levt upp till sitt ansvar enligt etableringsreformen och begär därför att statens ansvar förlängs i ytterligare ett år för samtliga de flyktingar som kom till kommunen under 2011. – Staten har det fulla ansvaret för flyktingarnas sysselsättning och arbetsetablering under de två första åren, säger Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande. Vår uppföljning visar att det tagit nästan 1½ år innan Arbetsförmedlingen vidtagit några åtgärder enligt sitt lagstadgade uppdrag, vilket innebär en övervältring av kostnader till kommunen. Detta är fullständigt oacceptabelt!

Den 1 december 2010 övertog Arbetsförmedlingen ansvaret för nyanlända flyktingars mottagning och introduktion i samhället. Enligt reformen är det Arbetsförmedlingen som under de två första åren ansvarar för alla åtgärder som ska leda till flyktingarnas etablering på arbetsmarknaden. Den utredning som socialförvaltningen nu gjort på kommunledningens uppdrag, visar att kommunen uppfyller sitt åtagande väl. Däremot har det tagit 16 månader innan Arbetsförmedlingen etablerat en lotsverksamhet i Markaryds kommun och kommit igång med sina insatser.

– Detta innebär att nästan 1½ år av aktiviteter och åtgärder gått förlorade genom Arbetsförmedlingens bristande ansvar, säger Bengt Germundsson. Från och med december månad i år hamnar de första flyktingarna under kommunens ansvar och då kommer vi att få ökade kostnader till följd av att staten inte klarat av sitt uppdrag.

Kommunstyrelsen kommer nu att begära att det statliga ansvaret för samtliga mottagna flyktingar förlängs med ett år. – Vi kan inte ha ett system som belönar en myndighet för att man brustit i sitt ansvar, säger Bengt Germundsson. Effekten av etableringsreformen blir i många kommuner en ren övervältring av kostnader från staten. Dessutom har reformen på många håll slagit sönder en väl fungerande kommunal integration, vilket är ännu allvarligare.