• Markaryds kommun trea i Sverige på tillgänglighet

Markaryds kommun hamnar på en tredje plats i Sverige när företaget Humana igår redovisade sin ”Tillgänglighetsbarometer 2012”. I undersökningen jämför man tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning i 200 svenska kommuner. – Den fina placeringen är resultatet av ett mycket bra samarbete mellan handikapporganisationerna och kommunen, säger Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i en kommentar.

Varje år publiceras ”Tillgänglighetsbarometern” av företaget Humana, med expertstöd från Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar och Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft. I undersökningen jämför man hur väl kommunerna lyckats att göra samhället mer tillgängligt för personer med funktionsnedsättning.

– Kommunerna har ett särskilt ansvar för att förbättra tillgängligheten för funktionshindrade, säger Bengt Germundsson. Vi har jobbat målmedvetet med de här frågorna under lång tid.

Undersökningen bygger på en enkät där 202 kommuners arbete med tillgänglighet undersökts. Kommunerna har bland annat svarat på frågor om hur de arbetar med tillgänglighet i styrande dokument och i upphandlingar, men också om hur tillgängligheten ser ut på skolor, idrottsanläggningar och lekplatser. Markaryds kommun placerade sig som den tredje bästa kommunen i Sverige.

– Det finns mycket mer att göra, inte minst med arbetet för attityder och värderingar, säger Bengt Germundsson. Alla funktionshinder är inte synliga och här behöver vi arbeta för en betydligt större förståelse i samhället. Med det här resultatet blir det ännu mer inspirerande att fortsätta det här arbetet.

Läs mer på