• Förbered ett återöppnande av korttidsplatser på Fyrklövern

Beslut i Socialnämnden igår:

Förbered ett återöppnande av korttidsplatser på Fyrklövern

Trycket på korttidsplatser och särskilt boende har minskat märkbart under de senaste två veckorna, men än är det för tidigt att bedöma om detta är en återgång till den nivå som vi haft under flera år i Markaryds kommun. Detta framgick av socialförvaltningens redovisning till socialnämnden igår. – Därför beslutade nämnden att fortsätta förberedelserna med att återöppna sex korttidsplatser på Fyrklövern, något som av praktiska och organisatoriska skäl kan ske tidigast i mitten av mars månad. Det säger socialnämndens ordförande Kurt Persson (KD). Den enskilde ska känna sig trygg med att få sitt behov tillgodosett och därför får förvaltningen frihet att vidta alla de åtgärder som krävs för att tillgodose behovet på bästa möjliga sätt.

Beläggningen på korttidsavdelningen minskade under 2012, varför en successiv neddragning och utflyttning av antalet korttidsplatser har genomförts. Ett enigt kommunfullmäktige beslutade i november 2013 att flytta ut och fördela resterande sex korttidsplatser på Fyrklövern till lediga platser i övriga särskilda boenden. Syftet var att nyttja lediga platser i särskilda boenden som korttidsplatser, samtidigt som medel frigjordes för att öka bemanningen inom särskilda boenden (7,5 åa) och hemtjänst (2,25 åa), totalt en förstärkning om 9,75 årsarbetare.
    I mitten av december ökade trycket plötsligt på ett sätt som man tidigare inte erfarit eller kunnat förutsäga. Anledningen till detta är bl a att:

– Omsättningen av boendeplatserna har varit mycket låg, under tiden 16 december – 13 januari var det inte någon omsättning alls på platserna. Totalt för 2013 hade man 47 lediga platser medan man 2012 hade 57 lediga platser.

– I slutet på året var det förhållandevis många ansökningar och beslut om plats i särskilt boende och om korttidsboende.

– Medicinkliniken på Ljungby lasarett har stängt ett antal platser under senhösten 2013. Dessutom har sjukhusledningen informerat om att man inte gör några överbeläggningar, detta för att förhindra spridning av clostridiumbakterier och calicivirus. Färre vårdplatser på lasarettet innebär ett ökat trycket på kommunen.

Under senare delen av januari har omsättningen på platser i särskilt boende varit hög, med följd att kön har minskat. Det har inte varit någon som väntat på korttidsinsatser, utan dessa verkställs omgående.
    I dagsläget är det 11 personer som väntar på plats i särskilt boende. 6 av de 11 personerna har fått sina beslut så sent som under januari och ingen av de övriga 5 har väntat på plats i 3 månader. Samtliga personer får – efter behov – insatser i eget boende genom utökad hemtjänst eller på korttidsplats.
    Förvaltningen bedömer att det i nuläget inte med säkerhet går att avgöra om den situation som f n råder med högt tryck på platser kommer att bestå eller om det är en tillfällig topp.

– Alliansen följer och tar situationen på största allvar och vi har även inom Alliansens kommunstyrelsegrupp diskuterat hur vi på bästa sätt tar ansvar för den uppkomna situationen, säger Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande. Vi är helt överens om att skjuta till de resurser som behövs för att den enskilde ska känna sig trygg med att få sina behov tillgodosedda.

– Genom socialnämndens beslut tillgodoses detta samtidigt som alla förberedelser vidtas för att kunna återöppna korttidsplatserna på Fyrklövern så snabbt som det är möjligt, vilket av praktiska skäl kan ske tidigast i mitten av mars. Beslutet ger också socialnämnden en möjlighet att göra en avstämning vid sitt sammanträde i mars då situationen på sikt säkrare kan bedömas, säger Bengt Germundsson.

———

Socialnämnden beslutade
    att förvaltningen får i uppdrag att hantera kösituationen på kort sikt och tillgodose den enskildes behov av korttidsvård genom lämpliga åtgärder innefattande bl a utökad hemtjänst eller köp av korttidsplatser.

att fortsatta förberedelser görs för ett återöppnande av en korttidsavdelning på Fyrklövern; lokal, utrustning, personal, schema mm.

att avvakta med beslut om ett ev återöppnande av en korttidsavdelning på Fyrklövern till socialnämndens sammanträde i mars 2014.