• Dags att kraftsamla i ett ”Handslag för att uppvärdera tillverkningsindustrins betydelse!”

Möbelriksdagen

Då den åttonde Möbelriksdagen igår öppnades i Skillingaryd lanserade Markaryds kommunalråd Bengt Germundsson (KD) vid den inledande paneldebatten idén om ett ”Handslag för att uppvärdera tillverkningsindustrins betydelse”. Magdalena Andersson, socialdemokraternas ekonomiske talesperson som också deltog i paneldebatten, tyckte att förslaget ”låter som ljuv musik i mina öron”.

Temat för den inledande paneldebatten var frågan; ”Finns det en framtid för produktion i Sverige?” Bengt Germundssons svar på den frågan är inte helt oväntat ett klart och tydligt ”Ja!”

– Nästan hälften av Sveriges export kommer från tillverknings-industrin. Det är tack vare dessa företag vi har råd att satsa resurser på sjukvård, skola och omsorg, säger Bengt Germundsson. Det är i näringslivet och inom tillverkningsindustrin som de resurser skapas som vi politiker får möjlighet att fördela till välfärdstjänster. Därför är det oerhört angeläget att politiken ser till att skapa de förutsättningar som krävs för att näringslivet i sin tur ska kunna fungera och skapa de jobb vi behöver för att behålla grunden till vårt välstånd.

Under en längre tid har trenden varit att nedvärdera industrins och tillverkningens betydelse. Industrijobben ska ”outsourcas” och ersättas av en massa nya arbetstillfällen inom tjänstesektorn och upplevelsenäringarna. Detta trots studier som pekar på att industrin för mycket lång tid framåt kommer att fortsätta vara basnäringen i Sverige.

Genom ett ”Handslag” mellan näringslivet och våra beslutsfattare i riksdag och regering skulle det gå att komma överens om att satsa på att skapa de förutsättningar som gör att tillverkningsindustrin kan växa och utvecklas i Sverige. En gemensam, kraftfull agenda mellan det privata och det offentliga över parti- och blockgränser för att säkra Sveriges konkurrenskraft. En långsiktig satsning på utbildning, kompetens, innovationer/FoU, infrastruktur mm i syfte att klara konkurrensen på en global marknad.
    Förslaget mötte stort bifall från publiken men även från panelen. Magdalena Andersson, socialdemokraternas ekonomiske talesperson som också deltog i paneldebatten, tyckte att förslaget ”låter som ljuv musik i mina öron”.

Tanken på ett handslag kom sedan att prägla fortsättningen av Möbelriksdagens första dag. – Tänk om det också skulle kunna prägla den fortsatta debatten, resultera i konkreta åtgärder och en välbehövlig renässans för tillverkningsindustrins betydelse och för fortsatt produktion i Sverige, säger Bengt Germundsson.