• Bättre samverkan krävs mellan länstrafikbolagen i Sydsverige

– Ett intressant förslag att utreda vidare! Det säger kristdemokraterna Samuel Wombell, ledamot i kommunstyrelsen och Bengt Germundsson, kommunstyrelsens ordförande i Markaryds kommun i en kommentar till den rapport som Sydsvenska Industri- och Handelskammaren presenterade igår. Handelskammaren föreslår att de ledande politikerna i Skåne, Blekinge, Kalmar, Kronobergs och Hallands län tar initiativ till att under mandatperioden bilda Sydtrafiken. Jönköpings län skall ges möjlighet att delta.

I rapporten konstateras att de administrativa hinder som idag finns mellan länstrafikbolagen skulle kunna undanröjas med följd att tillgängligheten till arbets- och studiependling skulle öka i hela södra Sverige. Liknande synpunkter har bl a framförts av kommunstyrelsen i Markaryds kommun, som nyligen efterfrågat en bättre samplanering med Skåne och Halland av kollektivtrafiken från och till Markaryd.

– Idag utgör länsgränsen ett hinder framför allt för bussresenärerna, menar Samuel Wombell. Resenärerna måste byta buss och många gånger är inte tidtabellerna anpassade till varandra. Långa övergångstider vid byten innebär att man väljer bort kollektivtrafiken.

– Vi har också fört fram ett krav på ett enkelt och enhetligt avgiftssystem som ska underlätta såväl vid övergång mellan olika trafikslag som vid länsövergripande resor, säger Bengt Germundsson.

– För närvarande pågår diskussioner i många län om huvudmannaskaps-förändringar för kollektivtrafiken. I det perspektivet, liksom i arbetet med en kommande regionindelning, är det intressant att också fundera över Handelskammarens förslag, menar Wombell och Germundsson. Det viktiga är att se till nyttan för enskilda människor och företag. När infrastruktur och kommunika-tioner förbättras blir det möjligt för fler människor att mötas, vilket utgör grunden för tillväxt.

Redan idag finns det en stor inpendling till Markaryd mellan tre av de berörda länen. En förbättrad kollektivtrafik skulle underlätta betydligt för de c:a 1.700 personer som pendlar in till Markaryd för sitt dagliga arbete. Frågan står också högt på flera företags önskelistor.