• E4:an förbi Ljungby byggs om

Civil- och bostadsminister Stefan Attefall och Bengt Germundsson, kommunstyrelsens ordförande i Markaryd, presenterade vid en pressträff idag regeringens beslut att tidigarelägga ombyggnaden av E4:an förbi Ljungby till 2+2-väg. – Ett mycket positivt besked som vi regionalt arbetat intensivt för, säger Bengt Germundsson i en kommentar.

– Detta är en direkt konsekvens av regeringens kraftfulla satsning på infrastrukturen, säger Stefan Attefall. Regeringens satsningar på infrastruktur är en viktig del av arbetslinjen som skapar förutsättningar för företagen att transportera sina varor och förbättrar möjligheterna till arbetspendling.

Regeringen höjer ambitionsnivån på infrastrukturområdet och satsar 522 miljarder över kommande planperiod (2014-2025), både på drift och underhåll av befintlig infrastruktur samt nyinvesteringar.

Sträckan E4 förbi Ljungby är den sista delen av E4:an söder om Gävle som blir 2+2-väg. Objektet finns inte med i nuvarande plan. Sträckan, som idag är en 2+1-väg, har redan idag en mycket hög andel tung trafik vilket kan leda till störningar. Åtgärden är särskilt viktig för godstransporter, men gynnar även långväga persontransporter.

Trafikverket kommer i den kommande åtgärdsplaneringen att ta fram underlag för kostnader och detaljer kring objektet. En grov uppskattning är c:a 1 miljard kronor med en byggstart tidigast 2015. Kostnader och byggstart för enskilda objekt är dock preliminära och kan senareläggas av utdragna tillåtlighetsprövningar.

– Det är en stor framgång att objektet nu kommer in i åtgärdsplanen och att regeringen hörsammat våra ansträngningar att få den här angelägna vägsträckan åtgärdad så fort som möjligt, säger Bengt Ger-mundsson.