• (KD) svarar på utspelet från (S) om korttiden:

Socialnämnden har redan gett dessa direktiv

– Redan vid socialnämndens sammanträde den 15 januari ställde sig hela socialnämnden bakom det uppdrag som nämndens fyra kristdemokrater lade fram för att möta det för tillfället rådande trycket inom korttidsvården. Det säger socialnämndens ordförande Kurt Persson (KD). Behovet ska tillgodoses på det sätt som är bäst för den enskilde, vilket kan innebära utökad hemtjänst, köp av enstaka korttidsplatser eller, om trycket skulle kvarstå, även ett öppnande av korttidsplatser på Fyrklövern.

I november beslutade ett enigt kommunfullmäktige att lediga platser inom de särskilda boendena skulle användas som korttidsplatser. Syftet var inte att göra någon besparing, utan att använda lediga platser och resurser på ett bättre sätt, vilket också innebar en personalförstärkning inom de särskilda boendena.
    Strax före jul visade det sig att det fattats betydligt fler beslut om plats i särskilt boende än vad som tidigare varit fallet, vilket inneburit ett ökat tryck på de tillgängliga platserna. Detta var också skälet till att socialnämndens kristdemokratiska ledamöter yrkade på ett tydligt politiskt direktiv till förvaltningen att lösa behovet, ett yrkande som hela socialnämnden därefter ställde sig bakom (se bifogat protokoll).

– Den politiska signalen är entydig och det är bra att vi har en bred politisk enighet i denna fråga, säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Germundsson (KD). Den enskilde ska känna sig trygg med att behovet skall tillgodoses då det uppstår och insatserna ska ske i samråd med och på bäst möjliga sätt för den som berörs. Det kan innebära utökad hemtjänst i eget boende, tillfälligt köp av enstaka korttidplatser eller, om trycket kvarstår, ett återöppnande av korttidsavdelningen på Fyrklövern. För oss är det prioriterat att tillgodose behovet – de ekonomiska konsekvenserna av detta är vårt ansvar att hantera!

– Problemet är de hastiga svängningarna inom verksamheten vi just nu upplever, påpekar Kurt Persson. Redan vid den redovisning vi fick på arbetsutskottet förra onsdagen visade det sig att situationen förändrats till det bättre.

– Det besked jag fått från förvaltningen idag är att det inte finns någon som väntar på en korttidsplats eller omedelbara insatser, säger Bengt Germundsson. Förvaltningens bedömning är att man inom rimlig tid (ca 3 månader) även kommer att klara av att verkställa de beslut som är fattade om plats i särskilt boende.

——————

Kristdemokraternas yrkande vid socialnämndens sammanträde 2014-01-15:

”Vid dagens sammanträde anför och yrkar ordföranden följande:

Som framgår av den redovisning av personärenden som skickats med handlingarna till dagens sammanträde konstateras att det under december månad 2013 fattats betydligt fler beslut om plats i särskilt boende än vad som tidigare varit fallet. Det är av yttersta vikt att socialnämnden kan garantera den enskilde att det beslut som fattats om plats i särskilt boende och/eller korttidsboende också kan verkställas inom rimlig tid.

Mot bakgrund av kommunfullmäktiges beslut att använda lediga platser på de särskilda boendena som korttidsplatser, är det än mer angeläget att förvaltningen nogsamt följer utvecklingen av antalet beviljade beslut och ställer dessa i relation till antalet tillgängliga platser. Denna uppföljning ska varje månad redovisas till socialnämnden.

Om behovet av platser i särskilt boende och/eller korttidsboende ökar på ett sätt som socialnämnden inte tidigare erfarit eller kunnat förutsäga, måste åtgärder vidtas för att den enskildes behov ska tillgodoses inom rimlig tid.

Jag yrkar att socialnämnden beslutar
    att, med hänvisning till det ovan anförda, ge t f socialchefen i uppdrag att tillse att det organisatoriskt finns en beredskap så att beviljade insatser kan erbjudas den enskilde inom rimlig tid inom såväl särskilt boende som korttidsboende,
    och att särskilt uppmärksamma och till socialnämnden månatligen redovisa utvecklingen inom verksamheterna särskilt boende och korttidsvård.

Eva Madestam (KD), Yvonne Takvam (KD), Jerry Borg (KD) och Rolf Lygård (M) yrkar bifall till ordförandens förslag.”