Samuel

Samuel Wombell (KD), valdes vid kvällens sammanträde med kommunfullmäktige till kommunfullmäktiges ordförande för mandatperioden 2014-2018. Samuel innehade även under den förra mandatperioden samma uppdrag.

Kommunfullmäktige är den högsta beslutande församlingen i svenska kommuner, vald i direkta val av de i kommunen folkbokförda invånarna. Kommunfullmäktiges arbetsformer regleras i Kommunallagen samt genom den arbetsordning som fullmäktige själv fastställer. Kommunfullmäktige, som i Markaryds kommun består av 35 direktvalda ledamöter, leds av ett presidium bestående av en ordförande och två vice ordförande. Kommunfullmäktige i Markaryd består under den kommande mandatperioden av 16 kristdemokrater, 2 moderater, 2 centerpartister, 10 socialdemokrater, 1 miljöpartist och 4 sverigedemokrater.

Namnet ”fullmäktige” är från början en gammal pluralform av ordet ”fullmäktig” (person med fullmakt).

Kristdemokraterna i Markaryd gratulerar Samuel och önskar lycka till i det viktiga uppdraget!