• KD: ”Kommunen ska inte utföra servicetjänster inom hemvården”

Kristdemokraterna (KD) kommer i sin skuggbudget, som presenteras till kommunstyrelsens sammanträde i december, att föreslå att kommunen inte längre ska vara utförare av service inom hemvården. Service innebär tjänster så som städ och tvätt. Att fortsätta som utförare av omvårdnad är dock en självklarhet.

– Vi vill vara rädda om våra undersköterskor och säkerställa att de får möjlighet att fokusera på omvårdnad, säger Susanne Lindholm, kommunalråd Kristdemokraterna.

Kristdemokraterna pekar också på att det skett en förändring i samhället där köp av den här typen av tjänster genom rut-avdrag blivit allt vanligare och ekonomiskt möjligt för vanliga människor. För de som har service som insats finns flera företag att välja mellan. Kristdemokraterna vill samtidigt värna landsbygdsperspektivet i frågan, och öppnar för undantag i det hänseendet.

– Vi vill värna kommunen som aktör när det gäller omvårdnad, men gällande service behöver vi tänka till. Det finns idag många småföretag inriktade på service, som ofta drivs av kvinnor och dessa får då en större marknad – en winwin för både kommunen, företagen och framför allt de äldre, säger Susanne Lindholm, kommunalråd Kristdemokraterna.

Om kommunen går mot att inte längre utföra serviceinsatser bedömer Kristdemokraterna att det också finns en potential att spara pengar och komma till rätta med delar av underskottet.

– Det är ont om undersköterskor idag och samtidigt släpar hemvården med underskott. Att koncentrera sig på omvårdnadsinsatser innebär en potential att hitta lösningar i frågor som rör både ekonomi och personal, säger Anna Andersson (KD), vice ordförande Social välfärd.

Kristdemokraterna skulle samtidigt vilja omfördela 10 miljoner till hemvården.

– Vi ser att det finns pengar man skulle kunna styra om från programnivån som nu förvinner i samband med den nya nämndstrukturen. Det skulle innebära 10 miljoner till hemvården, säger Anna Andersson (KD), vice ordförande Social välfärd.

Kontakt:

Susanne Lindholm, kommunalråd Kristdemokraterna, Telefon: 019 – 21 10 74

Anna Andersson, vice ordförande programnämnd Social välfärd, Telefon: 019 – 21 10 87