• KDs budgetförslag – Ett Örebro för framtiden

Örebro har utvecklats väl de senaste åren – företag, föreningar och människor vill besöka, verka och leva i vår kommun. Vi är en växande kommun. Samtidigt så finns det stor oro och stora problem där fler människor upplever sig otrygga och lever i utanförskap, långt från arbetsmarknad och utan framtidstro. Bristen på samhällsgemenskap är påtaglig.

Denna vecka fattar kommunfullmäktige beslut om Örebro kommuns budget för nästa år och vilka prioriteringar som behöver göras. Den nya kommunledningen med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna har lagt fram en budget som fått stor kritik för att ha väldigt få reformförslag och utan lösningar på de problem som Örebro står inför. Kristdemokraterna är oroade över att de styrande partierna helt enkelt inte tar örebroarnas och välfärdens problem på allvar då den framlagda budgeten med åtgärder för 2023 är så tunn och intetsägande.

Kristdemokraterna skjuter till 76 miljoner extra för att stärka det förebyggande arbetet bland barn, unga och familjer, värna äldreomsorgen, öka takten på småhusbebyggelse samt med stöd av civilsamhället aktivt arbeta för att människor i ensamhet ska finna gemenskap.

Mer trygghet och socialt ansvar
    Sverige befinner sig i en extrem situation och Örebro är inget undantag. Människor skjuts ihjäl, andra vågar inte vittna på grund av repressalier, knarkhandel sker öppet, gängkriminella och extremister påverkar bostadsområden och våld i nära relationer fortsätter att förstöra livet för främst kvinnor och barn. Trygghetskameror, ordningsvakter och god samverkan med polis är viktigt och ska prioriteras. Samtidigt som att stödjande och förebyggande aktörer såsom Stadsmissionen ska främjas och att kommunens förebyggande arbete ska vara betydande och börja tidigt!

En god och värdig äldreomsorg
    Äldreomsorgen ska präglas av trygghet, värdighet och delaktighet där vår utgångspunkt är att varje person bäst känner sina egna behov och att möjligheten till inflytande och valfrihet därför ska vara stort. En förutsättning för god omvårdnad är att äldreomsorgens medarbetare har rätt kompetens, goda språkkunskaper, känner arbetsglädje och yrkesstolthet.

Fler småhus behöver byggas
    Vi kan konstatera att en stor majoritet av svenskarna vill äga sitt boende. Det visar alla undersökningar. De flesta av dem vill också – förr eller senare i livet – bo i ett småhus i någon form. Trots det ser vi att småhusbyggandet inte alls möter dessa behov. Vi kristdemokrater tror att det personliga ägandet ger ökat inflytande över det egna livet, att det främjar ett ansvarfullt förvaltarskap och bidrar till ett starkare samhälle. Fler småhus behöver tillskapas i Örebro!

Motarbeta ofrivillig ensamhet och stärk ideella organisationer
    Ofrivillig ensamhet är ett stort samhällsproblem. Vi kristdemokrater tror på kraften i gemenskapen: familjen, grannskapet eller föreningen. Det skapar sammanhang och tillhörighet, något människan behöver för att må gott. Ofrivillig ensamhet föder istället ohälsa och samhällsproblem. Gemenskap utvecklas hos föreningar i det civila samhället. Därför behöver ideella organisationer bättre förutsättningar för att kunna stärkas och utvecklas!

I opposition kommer Kristdemokraterna ständigt arbeta för ett Örebro där ingen hålls tillbaka och där ingen lämnas efter. Där beslut tas så nära människan som möjligt och där människans frihet går hand i hand med omsorg om medmänniskan och en strävan efter en rättvis fördelning av samhällets goda!

Susanne Lindholm (KD)
    Gruppledare och kommunalråd

Läs hela Kristdemokraternas budget 2023 här. (PDF)