• Lansering av Samhällsbyggnadspaket

Kristdemokraternas Samhällsbyggnadspaket – Ladda ner här

70 Kristdemokratiska idéer i samhällsbyggnadspaket för Örebro

Politikutvecklingen pågår för fullt hos Kristdemokraterna i Örebro kommun och nu lanseras det andra i en serie av välfärdspaket: Pulserande stad med levande landsbygd.

Sedan början av 2024 har ett arbete pågått under ledning av kommunalråd Susanne Lindholm Henningsson (KD), som samlat kristdemokrater med uppdrag i nämnder och styrelser. Mängder av studiebesök har gjorts samt avstämningar med professionen.

– Under ca fem månader har vi fördjupat oss i samhällsbyggnadspolitiken och diskuterat högt och lågt kring hur Örebro kommun kan utformas framåt. Här finns roliga detaljer såsom kapell i Wadköping, hundlekplatser och ställplatser för husbilar. Paketet innehåller visionen om ”Trädgårdsstaden” och Multiarenan, samt hur vi bygger för fysisk aktivitet, exempelvis med motionsspår i centrala Örebro! säger Susanne Lindholm Henningsson.

Paketet innehåller ca 70 förslag fördelat på sju områden:

1. Den pulserande staden
    2. Trädgårdsstaden
    3. Ta tag i infrastrukturen
    4. Med landsbygden runt hörnet
    5. Fritid, friluftsliv, föreningsliv
    6. Medskapande kultur
    7. Klimat och miljö

– Det finns också ett stort behov av att komma till bukt med den underhållsskuld som finns inom VA, belysning och vägnätet i Örebro kommun, fortsätter Susanne.

Samhällsbyggnad handlar om en god infrastruktur men även ett samhällsbygge som tillfredsställer själen. Därför är det viktigt att satsa på kultur, fritid och friluftsliv, samt att från politikens sida lyfta de små gemenskaperna som ger mening och gemenskap såsom familjen, grannskapet, föreningen.

– Sju av tio familjer vill bo i småhus, därför måste fokus i bostadsbyggandet vara att släppa fler tomter för att kunna förverkliga drömmen om att äga ett eget småhus, avslutar Susanne.

Detta nya sätt att arbeta fram modern politik för välfärden, lägger grunden för fler paket som kommer att lanseras under mandatperioden.

För mer information om politikens innehåll kontakta:
    Susanne Lindholm Henningsson (KD), 019-21 10 74 eller 076-551 69 32, susanne.lindholm@orebro.se