Flera tusen vid nationaldagsfirandet

Ett par-tre tusen fyllde parken vid Edsviken som vi ska förädla till att bli en av norra storstockholms bästa upplevelsecentra!

Flera barnkörer inledde med musikalen ”Ogräs i rabatten” skriven och dirigerad av Karin Rünow. Till vardags i Turebergskyrkan och är ansvarig för Juniorgospel! En stark musikal med bra värderingar om att alla behövs, var och en på sitt unika sätt!

Till spelmansmusik med gruppen Kompislaget togs nya medborgare emot i Edsbergs slott och sedan tågade de med fanor och hembygdsdräktsförsedda barn och vuxna ner till scenen. Där var det allt från klassiska sånger, till visor och brunnsmusik till västafrikanska rytmer!

Magnus Ramstrand, ordförande i Kultur och fritidsnämnden, som ansvarar för Nationaldagsfirandet hälsade välkommen. Huvudtalare var kommunstyrelsens ordförande Douglas Lithborn som talade om våra traditioner och att det tar tid att få den rätta känslan för en helgdag som Nationaldagen. Men bland den tusenhövdade publiken fanns verkligen känslan.

Ett särskilt välkommen riktade Magnus Ramstrand till de nya medborgarna.

– Det är väl det som är en utmaning idag, att integrera det nya med det gamla och det gamla med det nya, sa han.

Den här dagen passade man också på att göra reklam för de satsningar kommunen nu gör för att skapa ett verkligt upplevelsecentra i Edsvik. Edsbergs slott öppnar upp och har gratis visningar under alla helger i sommar, den magiska Dali-utställningen på Edsviks konsthall är öppen i sommar, likaså designmuséet MC Collection. Caféer finns både i Edsbacka wärdshus, Brygghuset, Edsviks konsthall och MC Collection.

Dagen till ära hade Motorhistoriska dagen anordnats i samverkan med MC Collection. På Stallbacken visades cirka 180 vackra historiska fordon.

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti