• Ja-argumenten överväger i EMU-frågan

Vid Kristdemokraternas årsmöte på restaurang Åkanten talade Kristdemokraternas gruppledare i riksdagen, Göran Hägglund. I sitt anförande berörde han bland annat familjepolitiken, arbetslösheten och den nyligen gjorda uppgörelsen mellan socialdemokraterna och centern när det gäller försvarspolitiken. Göran avslutade med att också motivera sitt eget positiva ställningstagande till EMU.

Ja-argumenten överväger i EMU-frågan

Min uppfattning är att fördelarna med ett svenskt deltagande i EMU:s tredje fas överväger nackdelarna. Jag hoppas på en folkomröstning under hösten nästa år. Fram till dess är det viktigt med en grundlig diskussion som gör att alla väljare är välinformerade och kunniga vid ställningstagandet, sa Göran Hägglund, kristdemokraternas gruppledare i Riksdagen, när han talade i Värnamo på fredagskvällen.

Genom en gemensam valuta elimineras växlingskostnader och valutarisker gentemot våra vanligaste handelspartners. Den gör det enklare att resa. Det kommer att bli lättare att granska prisnivåerna vilket kommer att leda till en hårdare konkurrens och lägre priser. EMU är bra för konsumenterna.

Sverige behöver ett bättre näringsklimat för att våra företag ska kunna konkurrera gentemot omvärlden. Åtgärder måste till när det gäller utbildning, på skatteområdet och när det gäller krångel och byråkrati. De svenska företagen måste idag växla och säkra valutan i större utsträckning än andra företag som har en betydande hemmamarknad. Den skillnaden kommer att öka när de vanligaste konkurrenterna gör affärer i en och samma valuta. En gemensam valuta undanröjer de nackdelar som drabbar de svenska företagen när det gäller valutasäkring och växlingskostnader. EMU är bra för företagsamheten och jobben.

Det fordras åtgärder för att restaurera svensk ekonomi vare sig vi är med i EMU:s tredje fas eller inte. Ett problem är att den nuvarande växelkursregimen (flytande valuta) inte stöder de förändringar som måste åstadkommas för att öka tillväxten och därmed skapa resurser för allt det angelägna i form av vård, omsorg, skola, miljösatsningar etc. Räntorna kommer att bli lägre. EMU är bra för välfärden och en stabil ekonomi.

Att stå vid sidan om har alltid ett pris. I EU-sammanhang minskar utanförskapet vårt inflytande på andra områden som vi är angelägna att påverka. Det handlar om miljö, utvidgningsfrågorna, kampen mot internationell brottslighet, flyktingpolitik med mera. EMU är bra för att det ökar Sveriges inflytande inom EU.

Göran Hägglund