• Christer, Anita och Leif – Kristdemokraternas toppnamn 2002

Kristdemokraternas nomineringsstämma inför 2002 års val till Värnamo kommunfullmäktige beslutade att Christer Fjordevik, Värnamo, Anita Mårtensson, Kärda, och Leif Bäckrud, Rydaholm ska toppa varsin av de tre valsedlarna. I sitt tal sade distriktsordföranden för Kristdemokraterna i Jönköpings län, riksdagsledamot Maria Larsson bland annat att förutsättningen för fortsatt välfärd är att vi har en kaka att fördela.

Nomineringsstämman hölls på Rydaholms värdshus, dit Kristdemokraterna hade arrangerat kollektivtrafik. För att ge så många som möjligt möjlighet att delta, och för att främja gemenskapen inom partiavdelningen, hyrde man nämligen en buss som hämtade upp passagerare vid några hållplatser utmed riksväg 27.

Det 40-tal stämmodeltagare som letat sig iväg till Rydaholm lät sig väl smaka av värdshusets delikata semlor med kaffe. Vid nomineringsstämman medverkade även trion de tre, Marianne Gärdesmed (sång), Hans Hellström (trumpet) och Håkan Johansson (piano) med musik.

Nomineringskommitténs förslag till valsedlar inför 2002 års val till Värnamo kommunfullmäktige var rejält ommöblerade sedan 1998 års val. Det har tillkommit en hel del nya kandidatnamn under mandatperioden, vilket avspeglas i valsedlarnas ålders- och könsfördelning. Stämman antog enhälligt de tre föreslagna valsedlarna, en för Värnamo stad och två för resten av kommunen, uppdelade på öster respektive väster. Dessa toppades av Christer Fjordevik, Anita Mårtensson och Leif Bäckrud.

Det är en fröjd att se valsedlarna i år, med en så bra blandning av gamla, nya och unga kompetenta kandidater, sade nomineringskommitténs och partiavdelningens ordförande Arnold Carlzon nöjt efter att ha klubbat igenom valsedlarna.

För första gången kommer Kristdemokraterna Värnamo att gå ut med en valplattform som mer detaljerat beskriver den förda politiken under mandatperioden och vad man ämnar prioritera inför årets val. Denna valplattform vänder sig främst till intresserade väljare och till skolornas samhällskunskapskurser. Den ska även ligga till grund för ett valmanifest och kan också utgöra ett stöd för nyblivna politiker. I förslaget till valplattform vill Kristdemokraterna få makt att skapa ett ännu bättre Värnamo med trygghet och valfrihet. Nomineringsstämman beslutade att anta programförslaget i princip, men hänskjuta det till lokalavdelningsstyrelsen för viss redigering. Den kompletta valplattformen kommer att offentliggöras vid ett senare tillfälle.

[Maria Larssons (kd) pressmeddelande]
    [Kristdemokraternas valsedlar i 2002 års val till Värnamo kommunfullmäktige] pdf, Adobe
    [Kristdemokraternas valplattform 2002]

12. Kjell Andersson, Bredaryd
    13. Bengt Sandolf, Bredaryd
    14. Göran Gustavsson, Åminne

Anmärkning: Nomineringsstämman gav lokalavdelningsstyrelsen i uppdrag att komplettera listan för västra kommundelen med ytterligare några kandidater.