• Maktfullkomlig regering väljer bort demokratin

Maria Larsson, kristdemokratisk riksdagsledamot från Gnosjö

När statsrådet Gunnar Lund säger att riksdagen bör ge regeringen mandat att på egen hand ändra skatter, så vill han inskränka en urgammal rätt att folket själva genom riksdagen beslutar om skatter. Det är ytterligare ett exempel på den maktfullkomlighet som präglar socialdemokratiska statsråd. Det bland annat sade Maria Larsson, kristdemokratisk riksdagsledamot, när hon talade i Värnamo på lokalavdelningens årsmöte.

Efter valet har vi hört berättelser om socialdemokraternas valfusk på flera ställen i landet. Den statsstyrda televisionen har dock inte uppmärksammat det särskilt mycket. Socialdemokraterna bygger pakten med fackföreningsrörelsen allt hårdare. Varje år betalar LO 18 miljoner kronor till Socialdemokraterna. LO i Danmark går motsatt väg och frigör sig för att kunna tillvarata alla medlemmars intressen, fortsatte Maria Larsson

Sverige befinner sig i ett läge där socialdemokraterna i stort sett haft monopol på makten sedan 1932. Det är en lång tid av nätverksbygge ut i hela samhället. Politisk korruption förflackar en demokrati. Det är allvarligt att Sverige håller på att bli en enpartistat. Gunnar Lund är en bland flera ministrar som dignar under sin egen pösighet av att veta bäst.

För att återupprätta demokratin behövs regeringsskifte, där maktfullkomlighet skjuts åt sidan för att levandegöra en demokrati där många röster får komma till tals.