• Arvids ägg är hotat!

Maria Larsson, Kristdemokraternas förste vice partiordförande

Arvid Hansson, en 87-åring i Höganäs, blev tv-kändis när han upprördes över att vårdavdelningen där han bor inte längre hade råd att ge honom ett ägg till frukost. Ett halvt ägg om dagen var vad budgeten tålde. När medierna tagit upp saken återställdes snart Arvids äggranson igen. Men Arvids äggindragning var ett symptom på välfärdens och Sveriges kris. I själva verket är vartenda offentligt ägg i landet hotat. Det sa Maria Larsson, vice partiordförande i Kristdemokraterna när hon på lördagen talade på adventsfest hos Kristdemokraterna i Värnamo.

För 30 år sedan var Sverige fjärde rikast land i världen. Sedan dess har vi fallit till 17:e plats i OECDs välståndsliga. Om vi hade haft samma tillväxttakt som resten av västvärlden i snitt, och om vi hade haft en sjukskrivningsnivå som inte var högst i världen, hade vi aldrig hört talas om Arvids ägg, fortsatte Maria Larsson.

Världens bästa socialdemokrati med världens högsta skatter har seglat färdigt och gått på grund. Folkhemmets fattigdom har blivit synlig. Nu ser vi vad som händer. Östergötlands landsting räknar upp en lång rad sjukdomar som man inte längre tänker befatta sig med. Kristdemokraterna är enda parti som säger nej till detta.

Kristdemokraterna vill på kort sikt omfördela mer pengar till vård och omsorg. Men på lång sikt är enda lösningen för att rädda välfärden att vi stimulerar entreprenörer och ger människor möjlighet att starta, driva och utveckla ett företag. Bara så får människor jobb, bara så uppstår den välfärd som vi vill ha, säger Maria Larsson.