• Fiber till alla

Vid sitt senaste sammanträde beslutade Värnamo Kommunfullmäktige att satsa upp till 60 miljoner kronor på att Värnamo Energi ska bygga ut bredbandsnätet i kommunen. Målet är att i princip alla fastboende i Värnamo kommun erbjuds bredband via fiber senast år 2020. Så här beskriver Värnamo Energis ordförande Gunnar Crona (KD) detta.

Fiber till alla

Värnamo Energi AB har sedan i slutet på 90-talet varit aktiva med att bygga ut fiber i kommunen. Med fiberuppkoppling har man en trygg och säker internetuppkoppling.

Värnamo Energis aktiva engagemang både tekniskt- och marknadsmässigt innebär att på en rankinglista över de kommuner där fiberutbyggnaden nått längst hamnar Värnamo kommun på 5:e plats. Fibern når nu 84,2 % av hushåll och arbetsställen.

Det är i vissa områden på landsbygden som vi ännu inte har byggt ut fiber. Kostnaden för att bygga ut fiber är betydligt högre på landsbygden eftersom det är betydligt längre att gräva till kinderna.

Nu har kommunen som ägare och Värnamo Energi kommit överens om en ekonomisk satsning som gör det möjligt bygga ut fiber till alla i kommunen och detta är vi först med i landet.

Ett modernt samhälle bygger på en högre grad digitalisering. Samhällstjänster förväntas erbjudas dygnet runt och att den enskilde kan uträtta sina ärenden när det passar bäst.

Utanför tätorterna erbjuds attraktiva boenden och för att kunna bo och driva företag krävs att man har tillgång till fiber och detta ger förutsättningar för en levande landsbygd.