• 50 år för människovärdet!

I samband med att Kristdemokraterna firar 50 år i Värnamo med en politisk heldag och hejdundrande jubileumsfest skrev jag ihop en historiskt och ideologiskt fördjupande text som uttalande från styrelsen. Jag tycker att den är klart läsvärd – det är för detta Kristdemokraterna existerar!

50 år för människovärdet!

Året var 1964. Sveriges största folkrörelse någonsin hade precis lyckats samla in över två miljoner namn. Många insåg att det fanns underlag för ett parti som söker sina ideologiska rötter i den kristna traditionen och sätter människovärdet före pengavärdet också i Sverige.

Efter 1900-talets brutala krig var Europa och människovärdet förtrampat under olikfärgade dik­taturers stövlar. De gamla ideologierna med sina rötter i materialismen hade visat sin oförmåga att forma mänskliga samhällen. Behovet av en demokratisk politik byggd på frihet, solidaritet och hållbara värden var uppenbart.

Där börjar den tredje vägen, varken höger eller vänster, i europeisk politik: Kristdemokratin, som hämtar sina idéer i materialismens motsats – personalismen. Den har sina rötter i den kristna kyr­kans tänkande om hur människor bör förhålla sig till varandra för att forma det goda samhället.

Dessa nygamla idéer blev snabbt populära och ledde till att kristdemokratiska partier växte sig starka runt om i Europa. 1964 började folkrörelsen slå rot också i Sverige och den 20 mars bilda­des KDS – Kristen Demokratisk Samling.

Även i Värnamo fanns det människor som längtade efter ett nytt parti byggt på kristna värde­ringar och bara ett par veckor efter partiets bildande i Stockholm, grundades en lokalavdelning här.

Sedan dess har Kristdemokraterna haft en självklar plats i värnamopolitikens centrum. Genom åren har vi lagt en mängd politiska förslag med människovärdet i fokus och rötterna i kristdemokratisk ideologi, exempelvis Brogården, vänort i u-land, gästhemmet Svalan, ungdomsmottagning, äldrehälsocentral, vindkraftverk, anhörigkonsult, mångfald i barnomsorgen, mer ungdomsinflytande, tjänste­garantier, familjecentral och trygghetsboende.

Vi tänker fortsätta att göra skillnad i minst 50 år till. Det goda samhället kan man bara bygga om man börjar från rätt håll – barn och ungas uppväxtvillkor. Därför är vi familjens röst!

Kristdemokraterna Värnamo
    Camilla Rinaldo Miller, Ordförande