• Halvårhundradets fest!

Alla var där! Alf Svensson, Roland Utbult, Maria Larsson, Andreas Carlson… Kristdemokraterna Värnamo firade sitt första halvsekel med en hejdundrande fest fylld med glada minnen, inspirerande framtidstro och mycket optimism.

Äntligen var det dags för Kristdemokraterna Värnamo att fira det första halvseklet i Värnamopolitikens centrum. Ett 50-tal gäster samlades till minglet i hotell Tre Liljors foajé, glada och förväntansfulla.

Värd för festen var landstingsledamot Torbjörn Eriksson. Han inledde klockrent med ett stycke levande historia i form av en intervju med Herrmy Nenkert Pettersson, som har varit med ända sedan värnamoavdelningen bildades på ungdomshemmet en kväll i slutet av mars 1964.

Det var många härliga episoder från Kristdemokraternas första 50 år som hon kunde återberätta.

– Något av det roligaste var när jag ensam lyckades vända hela Kommunfullmäktige till att ta ett helt annat beslut än det som var föreslaget, sade hon. Efteråt kom kommunfullmäktiges ordförande och gratulerade. Sedan frågade han var jag skulle ta pengarna ifrån.

– Vi kan väl ta dem från kommunfullmäktiges ordförande svarade jag, avslutade Herrmy till deltagarnas jubel.

Kristdemokraternas förre partiledare, numera heders-ordförande, Europa-parlamentariker Alf Svensson var med tillsammans med sin hustru Sonja. Han höll som vanligt ett inspirerande tal kryddat med berättelser om värnamopersonligheter i partiet.

– Nu fortsätter vi framåt, avslutade han. Glöm aldrig bort våra grundläggande värden – demokrati, familj och solidaritet. Inte minst, var med och stöd Ukrainas folk i kampen för frihet och demokrati.

Distriktsordförande och riksdagsledamot Andreas Carlson passade på att gratulera värnamoavdelningen till de 50 åren.

Det gjorde även barn- och äldreminister Maria Larsson. Som Kristdemokraternas förste vice ordförande passade hon också på att slå ett slag för partiets jubileumsskrift.

Jenny Larsen, ordförande i Vaggeryds lokalavdelning, tror på en framtid för Kristdemokraterna Värnamo. Hon överlämnade nämligen ett överlevnadskit för politiker.

Under hela kvällen gjorde festens artist riksdagsledamot Roland Utbult bejublade musikaliska inslag. Allt från dragspelsmusik till pianorock a´la Elvis, Jerry Lee Lewis och Chuck Berry. Han öste även ur sin egen digra repertoar när han talade om musikens betydelse i politiken och vikten av att vara personlig, se människor och ge av sin tid.

Kommunfullmäktiges ordförande Christer Fjordevik tog tillfället i akt att tacka alla för en trevlig kväll och överlämna varsin gåva till de medverkande i form av en bok om Värnamo. Dessutom fick alla deltagare varsitt exemplar av Alf Svenssons senaste bok som medförfattare, ”Känsla för Europa”.

– I kväll har vi fått minnas och inspirera varandra för framtiden, avslutade Torbjörn Eriksson. Nu går vi ut och vinner val!

Fler bilder finns på Instagram, Facebook och Twitter.

50 år för människovärdet! Välkommen att fira 50 år i värnamopolitikens centrum. Alf Svensson, Roland Utbult och Andreas Carlson kommer också. Plats: Hotell Tre Liljor, Värnamo. Tid: Lördagen den 3 maj klockan 18. Pris: 300:- kronor. Anmälan: Senast 27/4. Kristdemokraterna