• Nu är det dags för Värnamo!

– Nu är det dags för Värnamo! sade Gunnar Sibbmark (Europakorridoren AB) hoppingivande när han presenterade projekt Europabanan vid dagens strategimöte med en utökad kommunstyrelse. Gunnar har varit motor i projektet länge och gav en bra bild av hur projektet har utvecklats och vilka möjligheter Värnamo har nu efter Regeringens satsning på Sverigebygget och nya banor för höghastighetståg.

Gunnar Sibbmark visade på de fyra alternativen till att upprusta stambanan och pekade på att minst ett av dem har högre samhällsnytta än kostnader. Man strävar efter den rakast möjliga sträckningen mellan Jönköping och Malmö, den följer E4, och Värnamo ligger utmed den. I kombination med att även Kust till kustbanan passerar här så har Värnamo ett ypperligt läge för en station utmed höghastighetsbanan. Han visade även på restider med olika sträckningar och tekniska lösningar för planskildhet och att angöra stationer.

– Vi är nästan i mål! avslutade Sibbmark sin presentation.

Miljö- och stadsbyggnadschef Lars Rosborg presenterade förutsättningarna för en Europakorridor genom Värnamo kommun och visade att vi har en god framförhållning när det gäller planer. Kommunstyrelsens ordförande Hans-Göran Johansson (C) visade några hot mot en sträckning genom Värnamo och presenterade ett initiativ som kommunen har tagit för att samla alla kommuner utmed E4 till en projektgrupp för att samla argument och lobba för den sträckningen.

Europabanan kommer att bli ett lyft för Värnamo och det är nu vi måste börja planera för en infrastruktur som klarar den befolkningstillväxt som blir följden. Där ligger Alliansens idéer om Sydsvenska krysset och Gummifabriken helt rätt i tiden!