• Så vill Kristdemokraterna utveckla Bor

Så vill Kristdemokraterna utveckla Bor är ämnet jag talar om. (Foto: Lena Freij)

”Så vill Kristdemokraterna utveckla Bor” talade jag om i dag, när var jag med på den alldeles nyinstiftade Borbärardagen i fantastiska Bor. Alla politiker skulle svara på frågan ”Hur utvecklar ni Bor inom de tre närmaste åren?” Så här svarade jag

Så vill Kristdemokraterna utveckla Bor

Jag bor i Värnamo, nästa ort i tätortsbandet. Där trivs jag bra, men samtidigt vet jag att Värnamo kommun är ingenting med bara Värnamo stad!

Kommunens vision

För att nå visionen En mänsklig tillväxtkommun med 40000 invånare 2035 så är Bor väldigt viktigt. Där ska finnas samma möjligheter och förutsättningar som i resten av kommunen. Som förtroendevald är jag förtroendevald för alla kommunens medlemmar!

Vem utvecklar?

Vi kristdemokrater samarbetar alltid i Allians för Värnamo. Det är där vi driver våra frågor tillsammans.

Vår ingång i samarbetet är att vi kristdemokrater tror inte att utveckling kommer från politiker. Kristdemokratiskt tänkande utgår ifrån att kraften och energin för samhällsutveckling kommer ifrån invånare, föreningar, företag, kyrkor, klubbar – det civila samhället. Vi ser att det finns ett starkt civilsamhälle här i Bor. Det är grunden för utvecklingen i Bor!

Politikernas uppgift är att stödja och skapa förutsättningar för samhällets egen utveckling. Hur vill vi då göra det här i Bor? Här kommer fyra svar:

Det ska vara lätt att bo i Bor!

Här finns lediga tomter, men det behövs fler. Det behövs fler möjligheter att bygga på landet. Och  det behövs fler möjligheter att bygga sjönära.

Vi vill göra kommunens ägardirektiv för Finnvedsbostäder tydligare gällande byggnation i kransorterna i Värnamo kommun. Exempelvis behöver det byggas nya lägenheter här i Bor.

Det ska finnas kanaler för engagemanget!

Vi vill fortsätta med landsbygdsdialogerna. Det ska inte bara vara dialoger utan det ska bli handling. Precis det som vi kan se resultat ifrån vid skolan, med områden för spontanaktiviteter av olika slag.

Det ska vara lätt att vara ideell!

Vi vill stötta föreningslivet som är en bärande del av en levande landsbygd. Föreningslivet samlar bygdens engagemang och det ska politikerna lyssna på!

Det ska vara lätt att komma till Bor!

Vi är glada över att cykelvägen mellan Bor och Värnamo äntligen är på väg. När det blir möjligt att cykla säkert mellan orterna kommer många fler än min vän att arbetspendla med cykel och arbetsmarknaden  kommer att växa.

Tack för ordet och rösta gärna vitt i september!