• Samhällsnyttan ska styra Europabanans sträckning!

    Växjötidningen Smålandsposten har den goda smaken att ha en riktigt intressant och ickeströmlinjeformad ledarsida. En av de mest läsvärda ledarredaktörerna är Marcus Svensson. I dag fick han mig dock att sätta kaffet i vrångstrupen. På fullaste allvar tycks han mena att det bästa vore att Europabanan tar omvägen via Växjö bara för att 1800-talets stambaneutredare valde en östlig sträckning genom Småland!

    Ja, jag kan förstå att en växjöbaserad tidning kan tycka att det är viktigt att dess publiceringsort får omfattas av 2000-talets kanske viktigaste infrastrukturprojekt. Ja, jag kan förstå att en konservativ ledarsida hellre hämtar argument från gamla stambaneutredningar från 1800-talet än från moderna höghastighetsjärnvägsutredningar. Men ändå, varför inte prova att vända ryggen åt det lokalpatriotiska och inse att Sverige och våra kommunikationsbehov inte är likadana i dag som för snart 200 år sedan?

    Marcus argumenterar för att höghastighetsjärnvägen ska gå genom de folkrikaste bygderna och på så sätt hålla ihop landet. Ja, det var helt rätt på 1800-talet då tågen behövde stanna ofta och att det självklart var viktigt att det bodde folk där. Den infrastrukturen finns redan och den kommer att finnas kvar. Syftet med höghastighetsjärnväg är ett helt annat. Den ska ersätta en stor del av inrikesflyget och minska de tidsmässiga avstånden mellan människor.

    Med välplanerade anslutningspunkter och uppgraderade matarjärnvägar spelar sträckningen av höghastighetsjärnvägen mindre roll än sträckningen av stambanorna. Det viktigaste är tidsaspekten och då måste man välja den rakaste sträckningen, alltså utmed E4! Det räcker med att titta på kartan för att se att det förslag med sträckning via Växjö som växjöpolitikerna lanserade i somras, när de äntligen insåg att höghastighetsjärnvägen kommer att byggas, inte är realistiskt.

    Höghastighetsbanorna byggs självklart inte för att bara gynna de tre stora, Malmö, Göteborg och Stockholm. Tvärtom påverkas en närmare 20 mil bred korridor utmed höghastighetsjärnvägen, där 65 % av landets befolkning bor, positivt.

    Allt talar egentligen för E4-sträckningen. Den ger kortast restider, den är det enda alternativet som ger samhällsekonomisk nytta, den beräknas få högst punktlighet och det går utmärkt att ansluta Växjö, och hela höglandet, till E4-sträckningen, och ändå vinna tid jämfört med stambanesträckningen (den enda realistiska sträckningen i Växjös närhet), i Linköping, Jönköping och Värnamo.

    Det enda problemet är att det står klart att de kommuner och regioner som kan erbjuda mest medfinansiering till denna statliga angelägenhet har större möjlighet att få en sträckning nära sig. Där har självklart större och folktätare städer längre österut en fördel. Här måste vi i Värnamo samarbeta med näringsliv och civilsamhälle för att utforma finansieringslösningar och vi måste hålla en hög planberedskap för befolknings- och näringslivstillväxt.

    Inte minst därför är det viktigt att Värnamo kommun tar på ledartröjan och växlar upp arbetet med att samla kommunerna utmed E4 till en gemensam projektorganisation som ska verka för att den mest realistiska sträckningen, den som ger mest samhällsnytta för pengarna, blir verklighet så snart som möjligt.


    Läs Marcus Svenssons ledare i Smålandsposten den 2015-01-16 här:
    [Låt rälsen hålla ihop landet]