• Får vara med och utforma KD:s politik

Håkan Johansson - gruppledare, Kristdemokraterna Värnamo

Jag har fått förtroendet att vara med och utforma KD:s politik inför valet nästa år. Gruppen som ska ta fram Kristdemokraternas länsprogram är överens om att det ska visa på framtidstro, ansvar för en hållbar utveckling i hela länet och ge svar på utmaningarna som väntar.

Får vara med och utforma KD:s politik

Vilka blir Kristdemokraternas stora frågor i valet 2022? Gruppen som ska ta fram partiets länsprogram inför valet är utsedd och nu börjar arbetet med att ta fram en ny politik.

Följande personer ingår i gruppen:
    Mia Frisk, regionstyrelsens ordförande
    Stefan Gustafsson, kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö
    Cecilia Hjort Attefall, kommunpolitiker i Jönköping
    Håkan Johansson, kommun och regionpolitiker i Värnamo
    Joseph Tornell, kommunpolitiker i Mullsjö

Gruppen har till uppgift att ta fram Kristdemokraternas valprogram för Jönköpings län. Programmet ska omfatta hela länet och inkludera både regionpolitik, kommunpolitik och riksdagspolitik.

– Vi kommer att jobba brett för att lyssna och fånga in både vad medlemmar och väljare tycker är viktiga framtidsfrågor. Kristdemokraterna är ett ledande parti i vårt län. Med det kommer ett stort ansvar för framtiden och utvecklingen. Ett ansvar vi tar på stort allvar. Valprogrammet ska visa på framtidstro, ansvar för en hållbar utveckling i hela länet och ge svar på utmaningarna som väntar, säger gruppen i ett gemensamt uttalande.

Personligen har jag alltid varit mest intresserad av ideologiska resonemang och av att formulera dessa i konkreta frågor och program. Jag har deltagit i de grupper som tagit fram värnamos kommunpolitiska program i de senaste valrörelserna, så det ska bli spännande att få vara med och anlägga ett länsperspektiv nu.

Självklart måste vi hålla fast i och utveckla de frågor som vi har högst förtroende i – sjukvården och äldreomsorgen. Ytterligare ett par utmaningar som jag ser har med tillgänglighet att göra. Dels handlar det om tillgänglighet till kollektivtrafik i hela länet, under så stor tid av dygnet som möjligt och där har den anropsstyrda kollektivtrafiken utvecklingspotential. Dels handlar det om tillgänglighet till den nära sjukvården, vilket 1177 Vårdguiden och appen Bra liv nära är exempel på verksamheter som skulle kunna utvecklas.