• Sjölunda – En pärla att utveckla

Sjölunda semesterhem, beläget invid Kinnevikens strand strax söder om Fästa är en pärla som är väl värd att utveckla.
    Under åren 1952–1992 ägde LMV, eller i folkmun Meken, anläggningen och i början på perioden rustade man upp mangårdsbyggnaden och ett antal enkla stugor byggdes. Allt för att ge arbetarna på Meken möjlighet att få njuta vid Vänerns strand under sin semester och andra lediga dagar.
    Efter 1992 har Sjölunda varit i kommunens ägo och verksamheten har bedrivits av olika arrendatorer/entreprenörer. Under tiden som Sjölunda har varit i kommunens ägo har i stort sett underhållet av semesterbyn varit obefintligt.
    Detta har satt sina spår och stugorna som finns är i så dåligt skick att förmodligen är rivning det enda alternativet.
    De senaste åren har antal boende i Sjölundaområdet ökat kraftigt och numera finns förskola, skola, affär och även en liten pizzeria i området.
    Den angränsande marken söder om Sjölunda ägs av fastighetsbolaget Jättadalen som, glädjande för Lidköpings kommun, har långt komna planer på att bygga ytterligare bostäder. Marken som Jättadalen äger går ända ner till vattnet men på grund av strandskyddet, som hela kommunen är drabbat av, så kan man bara bebygga en del av sin mark.
    Sjölunda ligger på gång/cykelavstånd för de flesta som bor i Lidköpings tätort och vi tycker att Sjölunda skulle kunna utvecklas till något mer än vad det är idag. Vi har förstått att samma tankar finns hos Jättadalen.
    I den kommunala verksamheten saknas kompetens att driva och utveckla Sjölunda. I stället för att lappa och laga det Sjölunda som finns idag, har vi, kommunen, nu möjligheten att kroka arm med en entreprenör och fastighetsägare som har både kunskap och intresse av att utveckla området.
    Vi ser framför oss ett Sjölunda där kommunens mark länkas ihop med den strandnära delen av Jättadalens mark. Med en sådan lösning kan vi tillsammans skapa ett mycket attraktivt Sjölunda fritidsområde.
    Sjölunda fritidsområde – en naturlig mötesplats för de närboende och många andra Lidköpingsbor med samlingslokal för fest och föreningsaktiviteter, bad, ställplatser för husbilar, beachvolleyplaner, aktivitetsytor för friskvård, klätterställningar, höghöjdsbana, café/restaurang, naturstigar, bokningsbar bastu etcetera.
    Potentialen är enorm.