Trafiken genom Stockholm skapar dagligen långa köer. Det är inget nytt problem. Inte heller den miljöpåverkan köerna medverkar till.
Ändå menar styret i region Stockholm (S, C, Mp med stöd av V) att ringleden Östlig förbindelse inte behövs. De och andra brukar betona att trafiken skulle öka på kollektivtrafikens bekostnad. Men att ringleden skulle medverka till mer biltrafik är inte sannolikt.
Nacka, Värmdö och hela Stockholmsregionen behöver en komplett ringled. Vi välkomnar regeringens beslut om att åter utreda östlig förbindelse. Hoppas vi får gå från ord till handling.
Karin Teljstedt, kommunalråd i Nacka skriver i Mitt i med Anna Lipinska, gruppledare i Värmdö.
Texten i sin helhet:
Redan vid förra sekelskiftet insåg man behovet av en östlig förbindelse. Mer än 100 år och många utredningar senare har vi inte kommit till skott. Det är märkligt att en Stockholmspolitiker tycker att en ringled är onödig, när trafiken genom centrala Stockholm skapar ständiga köer, men åtföljande miljöpåverkan. Motståndarna mot en östlig förbindelse brukar lyfta fram att bygger man en ny väg så ökar biltrafiken, och att det skulle ske på kollektivtrafikens bekostnad. Men sambandet mellan en ny väg och ökad biltrafik är väldigt litet. En östlig förbindelse skulle inte leda till att bilar växte upp som svampar ur jorden. Men att det skulle bli trafik på förbindelsen visar ju bara på att den behövs. Vi välkomnar regeringens besked om att åter utreda en Östlig förbindelse. Vi hoppas att vi snart kan gå från ord till handling. Drygt 60 procent av biltrafiken i Stockholms innerstad är genomfartstrafik, alltså trafik som inte har start eller slutpunkt i innerstaden utan bara måste ta sig igenom. Miljöpartiets svar – och numera kanske också Centerns – har alltid varit att göra det än dyrare för bilisterna och helst förbjuda biltrafik. Kristdemokraternas lösning är istället en östlig förbindelse som skulle minska trafiken i innerstaden. Om även det rödgröna styret vill att fler åker kollektivt till och från arbetet så borde de ju stoppa den slakt av kollektivtrafik som pågår. Vänsterpartiet, som Centern i regionen numera samarbetar med, vill dessutom socialisera delar av busstrafiken – vilket skulle göra den både dyrare och sämre. Vi kan konstatera att den tillfälliga bussterminalen vid Slussen har försvårat resandet. Om Gustav Hemming och de andra i regionstyret hade velat öka kollektivtrafikresandet borde de hanterat Slusseneländet bättre. Kollektivtrafikresandet behöver öka. Att stoppa östlig förbindelse är inte ett sätt att åstadkomma detta.