• Karin Teljstedt kräver lösningar för en hållbar Stockholmsregion

    Karin Teljstedt kräver lösningar för en hållbar Stockholmsregion

    I går tjänstgjorde kommunalråd Karin Teljstedt i regionfullmäktige där hon är ersättare. Hon tog tillfället i akt att påtala haveriet med Saltsjöbanan och ersättningstrafiken. Därmed lyfte hon fram ett ämne som har stor påverkan invånarna i Stockholmsregionen.

    Viktigheten av att inte ta regionens styrkeområden för givna

    Vidare, i ärendet står att läsa att det är viktigt att vi inte tar Stockholmsregionens styrkeområden för givna, vilket även flera talat om tidigare i dag. Det är avgörande att alla aktörer bidrar för att säkerställa arbetskraften i regionen, accelerera klimatomställningen och hantera den utmanande boendesituationen. Därför måste vi se till att infrastrukturen fungerar ett robust och hållbart sätt för att regionen ska fortsätta vara en motor för Sveriges tillväxt.

    Utmaningar för kollektivtrafiken i Stockholmsregionen

    Trots de framsteg som har gjorts flera områden sviktar fortfarande kollektivtrafiken i Stockholmsregionen. En fungerande och pålitlig kollektivtrafik är ett vitalt organ för regionen, och just nu är den långt ifrån tillfredsställande. Detta är ett problem som påverkar hela regionen och behöver hanteras omedelbart.

    Nacka: En kommun i tillväxt med stora pendlarbehov

    Jag reste hit från Nacka i morse, en kommun med över 110 000 invånare. Från gränsen till Stockholms innerstad till Saltsjöbaden sträcker sig kommunen, som har blivit en viktig tillväxtkommun. För att upprätthålla detta växande samhälle är det avgörande att kollektivtrafiken fungerar ett effektivt sätt för både boende och arbetspendlare.

    Den tillfälliga bussterminalen vid Slussen: En problematisk lösning

    Den tillfälliga bussterminalen vid Slussen är en kraftig migrän, även för de utan begränsad fysisk förmåga. Dessutom är det en lösning som Karin Teljstedt anser vara huvudlös och nonchalant, både för Nacka och Värmdöborna. Risken är att hela infrastrukturen kollapsar om denna tillfälliga lösning fortsätter utan förbättring.

    Saltsjöbanan och ersättningstrafik: Ett allvarligt haveri

    Det som är riktigt kritiskt just nu är haveriet med Saltsjöbanan och ersättningstrafiken. Karin Teljstedt påpekade att den enda hyfsat pålitliga lösningen 2025 kan komma att vara bilen. Men det är inte en hållbar lösning lång sikt, särskilt för de som är beroende av kollektivtrafiken för att kunna studera och arbeta.

    Människor i Saltsjöbaden och Fisksätra: Vädjar om en bättre lösning

    Vi har tusentals människor i Saltsjöbaden och Fisksätra som vädjar om en fungerande kollektivtrafiklösning. Det är tydligt att deras behov av en pålitlig lösning är akut, och Karin Teljstedt betonade vikten av att de får tillgång till fungerande transportmöjligheter för att kunna bidra till samhällets tillväxt och utveckling.

    Vad behöver göras? Politisk handlingskraft krävs

    Anton Fendert sa i ett tidigare anförande: ”Bedöm inte politiken utifrån vad de säger utan från vad de gör.” Med detta i åtanke ställde Karin Teljstedt frågan om vad politiken verkligen gör för att lösa dessa problem. Frågan är om politiska löften kommer att förbli ouppfyllda eller om det finns konkreta åtgärder för att förbättra situationen.

    För en konkurrenskraftig region måste kollektivtrafiken fungera

    Avslutningsvis, för att Stockholmsregionen ska kunna vara en konkurrenskraftig motor för Sveriges tillväxt måste vi ha en tillförlitlig kollektivtrafik. Detta är en grundläggande förutsättning för både samhällsnytta och ekonomisk utveckling.