• 1,8 miljoner kronor satsas på skolforskning

    Programområde Barn och utbildning satsar 1,8 miljoner kronor på forskning och samverkan med universitetet. Satsningen ska leda till stärkt matematikundervisning och ett förbättrat mottagande av nyanlända barn och ungdomar i skolan.

    Örebro kommun arbetar kontinuerligt för att stärka samverkan med universitetet. Universitetet har också ett behov av att stärka sin samverkan med skolan. På skolområdet satsas under 2015 1,8 miljoner kronor inom detta område från Örebro kommuns sida.

    – I år satsar vi framför allt på att förstärka arbetet med nyanlända elever och att förstärka matematikundervisningen. Både kommunen och universitetet är vinnare när vi hittar forsknings- och utvecklingsområden att arbeta tillsammans med, säger Kenneth Nilsson (S), ansvarigt kommunalråd för barn och utbildning.

    En del i satsningen, är ett forskningsprojekt för att stärka mottagandet av nyanlända barn och ungdomar i Örebro. Ett projekt där både lärare inom Örebro kommun och forskare på speciallärarprogrammet ingår ska gå igenom mottagningsprocessen och analysera hur arbetet kan stärkas. Satsningen är tvåårig och en slutrapport ska komma 2016.

    – Vi måste kunna ha en effektiv och tydlig organisation i samband med att vi får nyanlända elever i verksamheten. Vi ska kunna erbjuda ett ordentligt mottagande och då är detta en del som kan förbättra det, säger Anders Östman (KD).

    En annan del i satsningen handlar om stärkt matematikundervisning. Ett 30-tal lärare ska fördjupa sina kunskaper i matematikämnet. Örebro kommun har under flera år gett utrymme för lärare att läsa kurser inom Lärarlyftet och matematik är det ämne som flest lärare läst, nästan 150 stycken. Flera av kommunens förstelärare har utvecklingsuppdrag inom matematik på sina respektive skolor. För att stödja och utveckla dem i sitt uppdrag kommer det anordnas samtal i forskningscirklar för ett 30-tal förstelärare.

    – Kompetensutveckling är något vi som en attraktiv arbetsgivare ska kunna erbjuda. Det är bra både för lärarna och i nästa skede för elever som läser matematik. Det är en långsiktig investering att göra den här typen av satsning på vår personal och våra barn och ungdomar, säger Per-Åke Sörman (C).

    Förslaget som programnämnden ska fatta beslut om innehåller också en tredje pusselbit. Två lärare ska erbjudas möjlighet att läsa pedagogik på avancerad nivå under höstterminen för att få ett mer fördjupat vetenskapligt förhållningssätt, få erfarenhet av ett praktiknära vetenskapligt skrivande samt genomgå studier på en forskarförberedande nivå.

    Följderna av det här arbetet är att personalen inom skolväsendet i högre grad har kunskap som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Då ökar kvalitet och förutsättningarna att nå uppsatta mål. Villkoren för en ökad jämlik och jämställd skola gynnas.

    Medlen för att genomföra den här satsningen med kommer till programområdet från kommunstyrelsen.