• 100 lärare i Örebro med i Läslyftet

IMG_8550– Läsförståelse och skrivförmåga är avgörande för elevers utveckling och lärande liksom för framtida delaktighet i samhälls- och yrkesliv. Därför är det viktigt att vi kan se till att ge barnen så bra förutsättningar som möjligt inför vuxenlivet, säger Anders Östman (KD).

Hösten 2015 startar den statliga satsningen Läslyftet som syftar till att öka elevernas läsförståelse och skrivförmåga. Arbetet bygger på att lärare på skolan lär tillsammans med stöd av handledare. Läslyftet riktar sig till lärare i alla ämnen.

Från Örebro kommun ansökte 188 lärare på 13 skolor om att få medverka i Läslyftet under läsåret 2015-16. Det har varit ett stort intresse för Läslyftet, inte bara i Örebro, utan i hela landet. Förra veckan fick kommunen besked om att 110 av de sökande lärarna får möjligheten att förbättra sina kunskaper om elevernas läsförståelse och skrivförmåga under handledning av 11 handledare. Dessa handledare är lärare i våra kommunala skolor som fått särskild handledarutbildning från Skolverket. Det har varit några lärare som valt att inte starta den här utbildningen så det kommer vara ungefär 100 lärare som är med i projektet det här läsåret. Kommande läsår erbjuds Läslyftet för lärare inom grundskolan, men under de två kommande läsåren är även gymnasieskolan välkomna. Då finns det även tillfälle att söka på nytt för de lärare som inte gjort det till det kommande läsåret.

– Mattelyftet har pågått under några år och har varit en framgångsrik satsning. Från Örebro kommun sida har det därför varit viktigt att följa arbetet med Läslyftet och vara aktiva för att kunna ta del av de möjligheter som projektet ger, säger Kenneth Nilsson (S), ansvarig för barn och utbildning.

Elevers språk- och kommunikationsutveckling är alla lärares ansvar. Därför riktar Läslyftet sig till lärare i alla ämnen.

Det är Skolverket som producerar utbildningsmaterial och organiserar utbildning för de lärare som ska vara handledare ute i skolorna. Skolverket betalar också ut ett bidrag som kommuner och fristående skolor kan söka för att frigöra arbetstid för handledarna. Man har också från Skolverkets sida ett uppdrag att se till att projektet sprids i hela landet, därav kan inte alla sökande tas med i år.

Lärarnas lärande står i fokus i fortbildningen. Läslyftets fortbildningsmodell utgår från att rektor schemalägger deltagande inom ordinarie arbetstid. De handledare som huvudmannen får statsbidrag för, erbjuds kostnadsfri utbildning vid ett lärosäte. Statsbidrag för deltagande i Läslyftet gäller under ett läsår.

– Alla skolor ska vara bra skolor. Därför ser vi positivt på både Mattelyftet och Läslyftet. Från den politiska ledningen i Örebro kommun kommer vi att uppmuntra och stödja fortsatt medverkan i dessa projekt, säger Per-Åke Sörman (C).