• Beryl Lunder – ny VD för Länsmusiken i Örebro AB

Vid sitt möte 15 april fattade länsmusikens styrelse beslutet att anställa Beryl Lunder till ny VD. Hon tillträder tjänsten den 1 september 2015. Styrelsen gläds över en lyckad rekrytering. Beryl Lunder tillträder sitt nya uppdrag under jubileumsåret och får vara med om invigningen av det nyrenoverade konserthuset. Ett hus och en magnet för stadens och regionens kulturliv med en orkester i världsklass som erbjuder musikglädje och professionalitet.

Länsmusiken i Örebro med Svenska Kammarorkestern (SKO) ska erbjuda invånarna konsertverksamhet av hög konstnärlig kvalitet och bidra till bilden av Örebro stad och region som en attraktiv plats. Prioriterade områden är

• SKO ska fortsätta utvecklas och stärka sin ställning lokalt, regionalt, nationellt och internationell
    • Länsmusiken med SKO ska bli en större angelägenhet för örebroarna och länsbor
    • Länsmusiken med SKO ska vara ett nav för kulturellt utvecklingsarbete och samverkan i Örebro och Örebroregionen
    • SKO ska vara en orkester för barn och unga.

– Som ordförande är jag mycket glad att vi efter en väl genomförd rekryteringsprocess nu har fattat ett efterlängtat beslut. Vi hälsar Beryl Lunder varmt välkommen till Länsmusiken och till Örebro, säger Gunn Öjebrandt.