• Beslut om åtgärdsplan, utvecklingsmedel och ny utförare

Programnämnd Social Välfärd fattar idag flera viktiga beslut. Åtgärdsplanen för utskrivningsklara med betalningsansvar antas. Beslut fattas om fördelning av utvecklings och prestationsmedel för kvalitetsarbete i verksamheterna. Dessutom beslutas om en ny utförare till gruppbostaden på Landbotorpsallén.

Gruppbostaden på Landbotorpsallén 3 i Örebro kommer från och med oktober 2015 att drivas av Humana Omsorg AB. Det har Programnämnd Social välfärd idag beslutat. Boendet är ett så kallat LSS-boende, Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, och har sex lägenheter för vuxna. Upphandlingen har genomförts som en kvalitetsupphandling, med ett fast pris per plats och år. Den anbudsgivare som anger den högsta kvaliteten, utöver de redan angivna kraven, vinner upphandlingen. En handlingsplan för övertagandet kommer att visa hur övergången ska fungera för hyresgäster, anhöriga och personal. För hyresgästerna kommer beslutet inte att innebära någon märkbar skillnad. Nuvarande medarbetare kommer att erbjudas anställning av den nya utföraren.

– Humana har lämnat ett anbud som håller hög kvalitet. Det uppfyller alla krav som vi har ställt och de har sedan tidigare ett aktivt arbete med en värdegrund som sätter individen i centrum. Därför har vi nu fattat beslut om att skriva kontrakt på tre år, med möjlighet till ytterligare sex år, säger Rasmus Persson (C), ordförande i programnämnd Social Välfärd

Programnämnden har dessutom fattat beslut om en åtgärdsplan för att reducera antalet utskrivningsklara med betalningsansvar. Bland åtgärderna som beslutats om finns 32 nya platser, ett uppdrag att ta fram en långsiktig plan för att förhindra att antalet utskrivningsklara personer med betalningsansvar återigen ökar, samt en förstärkning av boendesamordningen.

– Vi agerar nu för att människor ska få den hjälp som behövs på rätt plats. Är man färdigbehandlad så ska man hem. Till bostaden eller till en omsorgsbostad. Det är viktigt för individen då vi vet att det inte är bra för den äldre människan att vara kvar på sjukhuset längre än nödvändigt. Därför känns det bra att vi har hittat snabba åtgärder, och att vi dessutom tar fram en långsiktig plan för framtiden, säger Fisun Yavas (S) vice ordförande i programnämnd Social Välfärd.

I programnämndens budgetbeslut för en månad sedan fanns pengar avsatt för prestationsbaserade ersättningar och utvecklingsmedel. Nu fattas beslut om en fördelning av dessa medel. Pengarna fördelas utifrån 3 huvudkategorier – kvalitet, digitalisering och förebyggande. Varje kategori omfattar ett antal utvecklingsarbeten inom olika områden och verksamheter.

– Dessa pengar kommer att gå till bland annat utbyte av trygghetslarm, förebyggande arbete för barn- och unga, men också till att förstärka arbetet med Sveriges bästa äldreomsorg och att förenkla vår biståndsbedömning. Vi behöver hitta metoder för att bättre säkerställa att alla som är i behov av hjälp får det de behöver, varken mer eller mindre, säger Susanne Lindholm (KD), presidieledamot i programnämnd social välfärd.