• Del av Engelbrektsgatan görs om tillfälligt i sommar

Som en del av Örebro kommuns 750 års jubileum, Open art och kommunens ambition att göra offentliga rummet mer tillgängligt för örebroarna kommer delar av Engelbrektsgatan som går strax framför Fisktorget att under sommaren stängas av för biltrafik och istället fyllas av annan verksamhet.

– Ytan som stängs av för bilar kommer att målas, parkbänkar och blommor ställs ut. Kanske det blir en lekyta för barn. Kommersiell verksamhet kan också bli aktuellt, planering pågår för fullt. Det är extra kul att ytan kommer att användas av Open Art, den här platsen har tidigare inte varit möjlig att använda, säger Behcet Barsom (KD)

Vilket konstverk som ställs ut kommer Open art att presentera längre fram.

-Vi vill testa att ställa om en plats som idag är till för bilar, med Open Art och 750-årsfirande kan denna yta få mer liv och rörelse än tidigare somrar. Att skapa mer ytor för folkliv är ett sätt att göra staden mer attraktiv – det handlar om att vi måste våga tänka annorlunda, säger Björn Sundin (S) ordförande programnämnd samhällsbyggnad.

Programnämnd Samhällsbyggnad kommer på sitt möte den 7 april att få ta del av arbetet med att ställa om en yta i stadskärnan från biltrafik till ökat folkliv. Försöket är i linje med idéerna bakom ”place-making” och med förebild från det arbete som bland annat Jan Gehl och Gehl Architects arbetat med i Köpenhamn (t ex Ströget), New York (t ex Times Square) samt Melbourne och London.

Efter Stadsbyggnadskontorets utredning fanns två huvudalternativ för omställning: Östra Bangatan vid Resecentrum och ytan framför Fisktorget på Engelbrektsgatan. Av dessa anses Fisktorget vara det bättre alternativet, en omställning av Östra Bangatan hade skapat stora trafikproblem denna sommar.

Förslaget är därför att Engelbrektsgatan stängs av för biltrafik vid Fisktorget och att platsen fylls med annat.  Open Art kommer bland annat att använda ytan.

–          Det här är en tillfällig avstängning av en kort vägsträcka, det kommer att vara möjligt att röra sig med bil längs med Köpmangatan och Kungsgatan. För oss är det viktigt att handeln inte drabbas negativt, och efter dialog med de som berörs kan vi gå vidare med denna tillfälliga omprioritering av gaturummet, säger Hannah Ljung (C) vice ordförande programnämnd samhällsbyggnad.

Kostnaden som uppstår finns inräknad i befintlig budget. Material som behövs kommer bland annat att tas från kommunens egna förråd. Allt nytt som köps in återvinns till andra platser i kommunen när sommaren är över.