• Detta vill KD göra kommande mandatperiod!

Nu presenterar Kristdemokraterna i Örebro sitt handlingsprogram för mandatperioden 2023-2027 med rubriken ”För ett varmare och tryggare Örebro”. Ett gediget arbete ligger bakom handlingsprogrammet som både fokuserar på kommunens största utmaningar, men som också innehåller flera relativt enkla förslag på hur vår stad kan utvecklas till att bli ännu bättre. Nedanstående områden utgör de tre viktigaste fokusområdena för Kristdemokraterna i Örebro, men handlingsprogrammet i sin helhet beskriver en betydligt större bredd.

Trygghet och integration:

För en god integration och trygghet i alla områden krävs en rad åtgärder. Vi har samlat en mängd åtgärder och förslag i vårt handlingsprogram som innebär såväl åtgärder här och nu som långsiktigt förebyggande arbete.

– Vårt mål är att det inte ska finnas några socialt utsatta områden 2030, säger Susanne Lindholm.

Äldre:

Det är en positiv utveckling att människor lever längre men vi vet också att det är efter 80 som vård- och omsorgsbehoven kommer. Vi behöver fler personer som vill arbeta inom äldreomsorgen, men vi måste också säkerställa god kvalitét i våra verksamheter.

– Vi vill införa språktest/språkutbildning på arbetsplatsen inom äldreomsorgen för ökad kvalité samt för den medicinska säkerheten, säger Håkan Stålbert.

Bygg trädgårdsstad med fler småhus och utveckla stadens miljonområden:

Örebro kommun har varit ett föredöme i kommunsverige när det gäller att få fram byggbar mark och många flerfamiljshus har byggts för att möta upp den växande befolkningen. Men framöver ser vi att en ny riktning behöver tas när det gäller byggande och boende i Örebro för att möta invånarnas behov och kommunens utmaningar.

– Vi vill se en fortsatt omdaning av miljonområdena och ökad byggnation av radhus, kedjehus och villor säger Håkan och Susanne.

– Örebroarna har varma hjärtan. Det har märkts inte minst under våren i samband med mottagandet av ett stort antal flyktingar från Ukraina. Samtidigt har Örebro många utmaningar och nu vill vi kraftsamla för bättre integration och ökad trygghet, en skola med studiero och måluppfyllelse samt ett starkt civilsamhälle och ett frodande näringsliv, säger Susanne Lindholm, kommunalråd (KD).

– Vi är glada att efter hårt arbete under våren nu kunna presentera ett heltäckande valprogram inför kommande mandatperiod. Vi är stolta över vad vi lyckats åstadkomma under de mandatperioder vi fått förmånen att finnas med i kommunledningen, men ser också att mycket finns kvar att göra. I vårt handlingsprogram blundar vi inte för problemen i vår kommun utan påtalar dem och presenterar viktiga åtgärder för hur vi ska kunna ta oss an dem, säger Håkan Stålbert, kommunalråd (KD).

Det lokala handlingsprogrammet med de konkreta åtgärderna presenterades idag under en presskonferens på Kulturkvarteret.

Läs hela handlingsprogrammet här!