• En historisk välfärdsbudget för Örebro kommun

Örebro kommuns politiska ledning bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna presenterar en historisk budget för 2022 utan effektiviseringskrav med satsningar på välfärd, klimat och en omstart för Örebro.  Fler grupp- och servicebostäder, ofrivillig ensamhet, ökad trygghet och stärkt underhåll är några av prioriteringarna i årets budget. Ytterligare satsningar som görs är att öka elevpengen samt att elevhälsan får stärkta resurser.

– Det är mycket glädjande att vi både kan öka elevpengen och stärka resurserna till elevhälsan. Vi vet till exempel att den psykiska ohälsan har ökat i samhället, speciellt hos barn och unga. Mer resurser till elevhälsan behövs för att ge elever goda möjligheter att både få en fungerande skolgång och bättre förutsättningar framåt i livet, säger Marlene Jörhag(KD), kommunalråd med ansvar för barn och utbildning.

I kommunledningens förslag till budget 2022 finns prioriteringar som möjliggör för fler företag att etablera sig i kommunen och uppdrag att utveckla Örebro som besöks- och evenemangsmål.

– I efterdyningarna av Corona är det mycket positivt att vi kan prioritera insatser för en starkare välfärd och främja en omstart för Örebro efter pandemin. Vi presenterar i år en budget utan effektiviseringskrav och väljer att tillföra ytterligare pengar för en stärkt välfärd, säger John Johansson (S), tillträdande ordförande för Kommunstyrelsen.

– Örebro kommuns budget och övergripande strategier fortsätter att ta avstamp i FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030. Vi presenterar i denna budget hur vi vill arbeta mot ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart Örebro. Ett viktigt fokus är åtgärder för att minska klimatbelastningen, säger Jimmy Nordengren (C), Kommunstyrelsens vice ordförande.

Läs budgeten i sin helhet här.