• Fasta busslinjer för skolskjuts

Ansökningsperioden för att söka skola är här. Flera förändringar har gjorts för att processen ska löpa på smidigare under 2020. Antagningen till grundskolan väckte flera frågor under 2019 hos såväl politiker, rektorer, föräldrar och elever. Under våren valde man därför att tillsätta en extern utredning ledd av PwC för att synliggöra möjliga vägar framåt.

Tre perspektiv var i fokus för det uppdrag PwC fick: barnperspektivet, rimlighetsperspektivet och myndighetsperspektivet. Utifrån intervjuer och läsning av styrande dokument landade man i en nulägesbild. Utifrån det har flera förslag till lösningar presenterats för programnämnden, några av dessa har man valt att agera på. Andra förslag kräver mer utredning för att genomföra, men kan bli aktuella inför ansökningsperioden 2021.

En av de förändringar som kommer göras berör skolskjutsen. Genom att ta fram fasta skolskjutslinjer kommer man kunna korta restiderna och ge en förutsägbarhet för både elever och föräldrar.

– Att förbättra samordningen mellan skolansökan och skolskjuts har varit en av de saker vi prioriterat. Vi hoppas att det kan ge föräldrar och barn en trygghet när man ska välja skola, säger Marlene Jörhag (KD), ordförande i programnämnd Barn och utbildning.

Följande linjer är framtagna:

• Adolfsbergsskolan 7-9 –  Nybble, Råberga och Mosås.
    • Almby skola 7-9 –   Hjälmarbaden, Ekeby-Almby, Norrbyås och Hidingsta.
    • Engelbrektskolan 7-9 –  Glanshammarsområdet.
    • Lillåns skola 7-9 – Ervalla, Ölmbrotorp, Axberg och Kvinnerstatorp.
    • Mellringeskolan 7-9 –   Garphyttan, Vintrosa, Latorp och Tysslinge.

En teknisk fråga som diskuterats har även varit hur man mäter skolvägen för eleven. Beräkningen av avståndet mellan hem och skola baseras på nationella vägdatabasen och inte tex Google Maps.  Flera förbättringar görs även för kommunens rektorer. Bland annat kommer de få information om alla placeringar några dagar innan beskedet går ut. De får också förbättrade kontaktmöjligheter till tjänstemän på Grundskoleantagningen.