• Fel att avbryta kontakten med Örebro Moské

Lennart Bondeson kommenterar Anders Åhrlins utspel kring relationen mellan Örebro kommun och Örebro Moské

– Att skuldbelägga och misstänkliggöra alla troende muslimer som möts i Moskén är helt fel. Det handlar om ett fåtal extrema radikaliserade individer som påstår sig vara muslimer, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd

– Moderaterna är rätt ute gällande behovet att hinder radikalisering i allmänhet och rekrytering till IS i synnerhet. Men sen går de vilse. Intentionen är säkert god men lösningsförslagen är feltänkta, säger Bondeson.

I samband med gripandet tidigare i veckan skrev Säpo uttryckligen att det inte var de religiösa församlingarna utan enskilda individers brottslighet som låg bakom rekryteringen. Samt att rekryteringen främst skett i organiserad form på kaféer och andre samlingslokaler.

Sedan 2007 finns ett interreligiöst råd i Örebro. Där möts företrädare för alla större trossamfund inom Örebro kommun.

– I dagsläget behöver vi mer samverkan, inte mindre. Det interreligiösa rådet är en bra mötesplats som vi nu naturligtvis skall värna, inte utesluta deltagare ifrån. Rådet är en av många bra dialogarenor vi använder från kommunens sida, säger Bondeson

Inom Partnerskap Vivalla, som startade 2011, samverkar Utbildningsförvaltningen, Socialförvaltningen, Kultur- och fritids- förvaltningen samt Vuxen- och arbetsmarknadsförvaltningen. Partnerskapet ska på ett socialt, ekonomiskt, och ekologiskt hållbart sätt stärka barn och ungas möjligheter att nå målen i skolan och att känna en trygghet i vardagen. I partnerskapet ingår därför även att stärka familjerna runt barnen och ungdomarna.

– Partnerskapet har visat på goda resultat och därför utökats till fler stadsdelar. De kontaktytor mellan kommunen och civilsamhället som byggts och byggs genom Partnerskapet är värdefulla. Jag är glad att vi genom Partnerskapet har en god kontaktyta mellan kommunen och Örebro Moské, säger Bondeson.

– Jag delar Anders Åhrlins vilja att muslimer skall känna sig trygga i Moskén och att de tryggt skall kunna utöva sin religion. Men att tro att tryggheten stärks genom att misstänkliggöra Moskén är en väldigt märklig slutsats från Moderaternas sida, avslutar Bondeson.