• Flyktingbarnets julbudskap till en mörk samtid!

Mörkret faller över vår del av världen, vi upplever just nu årets mörkaste vecka. Men ett annat mörker har också utbrett sig under hösten – när gränser och dörrar stängs för de mest utsatta och marginaliserade just nu – människor på flykt. Oavsett om man tror eller inte tror på den tvåtusenåriga berättelsen som är grunden för våra jultraditioner – sätts främlingen, den fattige, änkan och den faderslöse främst! Orden ”älska invandraren och ge honom mat och kläder” blir ljus i tiden.

Barnet i krubban från Betlehem var själv ett flyktingbarn som tvingades fly med sina unga föräldrar till Egypten, bort ifrån hem och trygghet. Det var barnet som enligt traditionen skapade en ny berättelse för hela världen.  Den muntliga traditionen bland kopterna visar en stolthet över att det var deras folk som öppnade famnen för en familj på flykt, vilket skulle bli en berättelse för hela världen vid jultiden.

2015 har sannolikt varit det mest svåra och utmanande året sedan andra världskriget. Helt nya prioriteringar ställs på sin spets och utmanar oss alla. Miljoner människor flyr från krig och förföljelse över Europas gränser och söker en fristad.  Människor flyr från oumbärligt lidande vilket ingen bara för ett år sedan kunde förutse omfattningen av. Totalt är ca 60 miljoner människor på flykt i hela världen, i EU söker ca 1miljon asyl under året och till vårt land har det kommit ca 190 000 människor på flykt. Men allt detta ställer människovärdet på sin spets, vem ska få rum, vem ska få fristad, vem ska stängas ute?

Idag är det alldeles för sällan som beslutsfattare talar om barns rättigheter när ny lagar och åtgärder diskuteras och bereds mycket hastigt, ofta utan att de prövas utifrån mänskliga rättigheter. Det är ganska enkelt att hävda barnkonventionen som lag när ”allt är väl”, men det är just i det mycket ansträngande läget vi upplever nu som det avgörs!

Dagens kris är främst inte främst en ekonomisk kris, det är en moralisk kris där människovärdet hotas för människor på flykt. Det fattas inte pengar, det fattas en etisk värdegrund att ta hand om människor.  Människovärdet kan aldrig vara förhandlingsbart, även om det behövs olika åtgärder för att hantera den omfattande migrationen, krävs en tydlig och fast värdegrund som ger skydd och fristad till den mest utsatta, inte minst barn och unga.

Hatet har tilltaget under året när en iskall vind blåser över Europa då starkt främlingsfientliga krafter vinner mark och får allt större opinion.  Humanism och medmänsklighet kan inte bara leva kvar av sig själv – det behövs engagemang och kamp!

Det finns ljus och hopp när många enskilda, kyrkor och föreningar frivilligt agerar för att ge den hjälp och stöd som krävs. Många kommuner med oerhört engagerade medarbetare gör verkligen mycket för att ta sitt ansvar, men mera krävs.

Julens budskap är gränsöverskridande; fred på jorden till alla folk. Huvudpersonen i jultraditionen är ett litet värnlöst litet oskyldigt barn som tillsammans med sina unga föräldrar drivs på flykt. Världen är EN – alla människors lika värde är julens budskap och det berättas utifrån ett hotat barn i flykt från förföljelse!  Flyktingbarnets budskap är att det bara finns  människor; inga flyktingar eller “svenskar”- människovärdet har inga nationsgränser!

Lennart Bondeson(KD)
    Kommunalråd
    Politiskt ansvarig för mänskliga rättigheterÖrebro kommun

Denna debattartikel publicerades i NA 24 december 2015