• Förskolan i Örebro blir kostnadsfri

Förskolenämnden i Örebro tar den 17 maj beslut om att fullt ut införa en likvärdig, kostnadsfri förskola. Beslutet gäller de kommunala förskolorna i hela kommunen från 1 augusti. Samtidigt beslutar Förskolenämnden att avsätta en halv miljon kronor för förskolorna att ansöka medel från – för att kunna köpa in det som saknas och behövs.

Marie Magnusson
    Kostnadsfri förskola innebär att förskolan, utöver den fastställda avgiften, blirfri från andra kostnader.

– Jag är stolt över att Förskolenämnden nu kan ta det här beslutet, säger Marie Magnusson (KD), ordförande i Förskolenämnden. Beslutet har ett mycket tydligt barnperspektiv där vi utgått från kommunens handlingsplan för barn i ekonomiskt utsatta familjer.

Förskolan har ett kompensatoriskt uppdrag att motverka barns ojämlika uppväxtvillkor. Jag vill se till att inget barn lämnas efter på något sätt. Inget barn skall behöva avstå en aktivitet eller till och med stanna hemma för att familjen inte har råd att köpa något till utflykten, fortsätter Marie. Med en ”kostnadsfri förskola” tar vi ett viktigt steg i rätt riktning – dessutom med starkt stöd av Barnkonventionen, avslutar Marie Magnusson (KD).

För vårdnadshavarna som har sitt barn i förskolan innebär beslutet bland annat att:

• det alltid finns låneexemplar på förskolan av bland annat skridskor, hjälm, lucialinnen så att alla barn kan delta
    • förskolan står för all förtäring vid utflykter och föräldrasammankomster
    • alla former av firanden bekostas av förskolan

– Jag är jätteglad för detta. Det är att sätta barnen i första rummet och samtidigt se till att vi får en likvärdig förskola i Örebro. Vi har jobbat med frågan under våren och hittat en bra modell för hur vi nu genomför en ”kostnadsfri förskola” i Örebro, säger Ewa Andersson (S) vice ordförande.

-Vi tar bort dolda kostnader i förskolan, och avsätter dessutom medel från nämnden för de förskolor som behöver komplettera sina förråd, säger Roger Berg (C) ledamot i Förskolenämnden.