• Förskolan i Örebro tar täten i Örebro kommuns arbete för Giftfria miljöer

Giftfria miljöer är en politisk prioritering i Örebro kommun. För förskolan handlar det om att ta bort/byta ut miljöfarliga material och leksaker som är direkt skadliga för små barn. Nu har Rynningeåsens förskola fått kommunens interna miljöpris för sitt arbete. Något som Förskolenämnden uppmärksammar under sitt sammanträde tisdagen den 21 mars.

– Det känns naturligtvis jätteroligt att förskolans arbete med att giftminimera miljön får denna hedersamma utmärkelse. Hela kommunen har ett pågående arbete med Giftfria miljöer och både kommunstyrelsen och Förskolenämnden har avsatt resurser i form av ekonomiskt tillskott för att snabba på arbetet, säger Marie Magnusson (KD), Förskolenämndens ordförande.

Arbetet med Giftfria miljö startade under 2016 och kommunstyrelsen har arbetat fram både en strategi och en handlingsplan. Förskolenämnden avsatte i november drygt 1,2 miljoner till förskolorna för att öka takten för förskolornas arbete. Det stora engagemanget från förskolorna, i kombination med politisk vilja, har resulterat i att Rynningevikens förskola tilldelats Örebro kommuns interna miljöpris.

– Att vara med och arbete för en bättre miljö för våra allra minsta är något jag är mycket stolt över. Miljöpriset är ett tecken på det engagemang och enträgna arbete jag sett på många av våra förskolor under året. Såväl chefer som personal och föräldrar är involverade i arbetet och det ger naturligtvis resultat, säger Ewa Andersson (S), vice ordförande i Förskolenämnden

Utöver kommunens eget pris är representanter från Rynningeåsens förskola inbjudna till Förskolenämndens sammanträde för att både berätta om sitt arbete samt motta gåva för sin utmärkelse.

– Att uppmärksamma hur förskolan på ett föredömligt sätt arbetat med uppdraget Giftfria miljöer hoppas vi kunna ge både energi och ytterligare fart i arbetet med att giftminimera små barns vardagsmiljöer. Det är viktigt att barnen i våra förskolor kan få vistas i så goda miljöer som möjligt. Barnen är mycket mer ömtåliga än vi vuxna, och det är dem som en gång ska ta över. Därför vill vi fortsätta arbeta för att skapa så goda förutsättningar som möjligt, avslutar Förskolenämndens ordförande Marie Magnusson (KD).