• Gomèrs människosyn främjar främlingshatet!

Gunilla Gomér(SD) skriver ett ytterst märkligt inlägg med påståendet att ”inte ens Jesus skulle rädda alla” – där hon ställer grupp mot grupp, troende mot troende, människa mot människa – med stöd i en förvirrad och grundlös kristen grundsyn.

Som ett gift sprids idag allt oftare misstänkliggörande, fördomar, okunskap och åsikter – som var undantag för bara något år sedan i debatter, sociala medier och samtal. Vi befinner oss mitt i medmänsklighetens klimatkris – samhällsklimatet är under förändring.

Misstänkliggörande av ”de andra” skapar fördomar som allt oftare leder till attentat mot tiggare, flyktingar och asylsökanden – människor blir ”lovligt byte”. Något håller på att gå sönder i vårt land just nu och vi riskerar att passera samhällets moraliska och etiska gränser när det gäller människovärdet.

Gunilla Gomérs(SD) debattinlägg är ett typexempel på detta som dessutom motiverat utifrån en slags kristen grund! Hon är tydlig med att man ska ställa grupp mot grupp, utifrån ett ekonomiskt och nationalistiskt perspektiv. Hon avslutar inlägget med det provocerande påståendet att ”inte ens Jesus räddade alla”!

Den människosyn som Gomérs inlägg grundas på är långt ifrån det som har förvaltats av kristendomen och kyrkan i alla tider. Människans unika, lika och okränkbara värde är en grundbult i kyrkans tro och liv och som påverkat och drivit demokratin framåt i historien. Att ställa människa mot människa skulle sannolikt betraktats som villolära av de tidiga kyrkofäderna när kyrkans tro formulerades i fornkyrkan.

Jesus och kyrkans tro sprängde just de olika gränser som Gomér vill sätt upp, nationella och etniska gränser, religiösa gränser, könsgränser.  Människovärdet har inga nationsgränser, det finns egentligen inga flyktingar och migranter till skillnad från medborgare i vårt land – det finns bara unika människor! Gomérs människosyn drivs ensidigt utifrån ett ekonomistiskt och rent materialistiskt synsätt, där vi inte idag ”har råd” att ta emot flyktingar för pengarna behövs t ex till äldreomsorg. Att motivera människovärdet utifrån penningvärdet är provocerande!

Gomér driver också SD:s vanliga svar, att flyktingar ska hjälpas på plats – de ska inte komma hit. Det är synnerligen provocerande när ca 60 miljoner – varav 30 miljoner barn lever på flykt från krig och våld.  Bara i Syrien finns ca 10 miljoner på flykt inom landet, Libanon tar emot ca 1 miljon.

Det är totalt orealistiskt att stänga dörrarna och hänvisa till att stödet ska ges till de länder man måste fly ifrån pga av krig. Glöm inte vår egen historia, då ca 1,5 miljoner utvandrade och flydde från Sverige på grund av fattigdom, förföljelse och ofrihet.

Dessutom pekar Gomèr ut Islam med alla muslimska troende som ett hot mot sin ”barndoms kristenhet” för att ännu tydligare ställa grupp mot grupp och troende mot troende.

Gomérs artikel är allvarlig där hon sprider felaktigheter och okunskap vilket främjar just rädsla, främlingshat och ett samhälle som gör skillnad mellan människor. Det  motverkar ett Sverige byggt på medmänsklighet, solidaritet och humanism. Måttet på ett bra samhälle avgörs av hur de mest utsatta och hotade får en plats – idag gäller det särskilt alla miljoner människor som är på flykt.

Det behövs en folkrörelse, ett aktivt motstånd mot det gift som sprids i samhällskroppen som riskerar alla människors lika värde!

Lennart Bondeson(KD)
    Kommunalråd, Örebro kommun