• Grattis Örebro!

Lars O Molin kommenterar gårdagens flygnyhet i Örebro:

IMG_8579Den reguljära flyglinjen mellan Örebro och Köpenhamn stärker ytterligare Örebroregionens konkurrenskraft. Det är en pusselbit som vi saknat för att vår region skulle få en riktig topposition. Näringslivet har också länge frågat efter en flyglinje. Vi har visserligen från tid till annan haft en förbindelse med Köpenhamn men den senaste, som lades ned för ett par år sedan, hade inte den kapacitet och pålitlighet, som var nödvändig. Konferensstaden Örebro kräver också om vi ska kunna locka till oss internationella konferenser en internationell flygförbindelse till Örebro.

Avtalet med Estonian Airways, som samarbetar med SAS, innebär att det kommer att gå att köpa sk genomgångsbiljetter till andra destinationer än Köpenhamn. Bagaget kan checkas in i Örebro till den flygplats som resan ska gå till. Det flygplan som kommer att användas är NRJ 700 och rymmer ca 70 passagerare.

Som vice ordförande i flygplatsstyrelsen känner jag stor optimism inför framtiden. Att vi fått till stånd avtalet med Estonian Airways är ett gott exempel på hur bra resultat som kan nås när olika parter samverkar, näringsliv och politik, kommuner och region, majoritetspartier och oppositionspartier. Min förhoppning är att det är att detta ska vara ett exempel på vad vi kan åstadkomma tillsammans när vi drar åt samma håll!

Nu gäller det att alla intressenter, företag, universitet, offentliga organisationer och privat personer, använder sig av den här möjligen att snabbt och enkelt ta sig ut i världen direkt från Örebro. Med god beläggning kan antalet turer utvidgas och inte minst viktigt, flygplatsen kan få värdefulla intäkter.

Lars O. Molin (KD)
    Vice ordförande i styrelsen för Örebro Airport