• Halverad barnfattigdom till 2020

– Arbetet med att minska barnfattigdomen är ett ansvar för hela den kommunala organisationen.  I handlingsplanen tar vi ett brett angreppssätt med många olika åtgärder där åtskilliga av kommunens verksamheter involveras. Det är avgörande för att lyckas, säger Lennart Bondesson (KD), kommunalråd.

Från 15,9 procent år 2010 till 7,9 procent år 2020

I september 2013 fattade kommunfullmäktige beslut om en handlingsplan där målet är att halvera barnfattigdomen till år 2020. Färska siffror från SCB visar nu att Örebro är på rätt väg och att arbetet går enlig plan. I Örebro kommun visar den nya mätningen för år 2013 en minskning med 280 barn från år 2010 som var startpunkten för arbetet med handlingsplanen.

– Det känns bra att vi är på rätt väg. Men allt för många barn lever fortfarande under knappa förhållanden. Den viktigaste åtgärden för att minska barnfattigdomen är att föräldrarna har ett jobb och kan försörja familjen. Därför är barnfamiljer som lever med försörjningsstöd även fortsatt prioriterade i vårt arbete, säger Lena Baastad (S), kommunstyrelsens ordförande.

Mellan 2012 och 2013 minskade andelen barn i ekonomisk utsatthet från 14,7 procent till 14,3 procent. Minskningen sker enligt prognosen i handlingsplanen som förutspår en minskning med en halv procentenhet per år de första fyra åren (2010-2014) för att sedan gå över till en minskning på en procentenhet per år fram till år 2020 för att uppnå en halvering av andelen barn i ekonomiskt utsatta hushåll från 15,9 % år 2010 till 7,9 % år 2020.

Prognosen baseras på ny data inköpt från SCB. En utredning om hur verksamheterna arbetar med handlingsplanen kommer senare i höst.

– Vi ska se över hur vi verksamheterna arbetar med frågan och vad som kan förbättras ytterligare. Det krävs ett målmedvetet och långsiktigt arbete där vi vänder på varje sten och tar utmaningen på största allvar. Att vi får en tydlig indikation på att arbetet går enligt planen är naturligtvis positivt, säger Rasmus Persson (C), kommunalråd.