• Kommunen utreder nytt boende för äldre med missbruksproblematik

Frivilligorganisationen Verdandi får i uppdrag att tillsammans med Örebro kommun och andra aktörer genomföra en förstudie för att utreda förutsättningarna för ett nytt boende med dygnet runt-stöd för äldre med missbruksproblematik som är i behov av vård och omsorg.
    Susanne Lindholm

– De boendealternativ som idag står till buds för den här målgruppen är att kommunen placerar i olika former att tillfälliga boendelösningar, exempelvis stödboendet Hjorten och behandlingshem. Vi vill skapa ett bättre alternativ för gruppen med mer stöd och möjlighet till behandling, säger Susanne Lindholm (KD), ledamot i programnämnd Social välfärd.

Socialförvaltningen har sedan länge påtalat behoven hos denna målgrupp och den har även uppmärksammats av dem som är verksamma inom projektet Bostad först. Vid ett flertal tillfällen har Bostad först också mottagit ansökningar från bostadslösa äldre människor som har en missbruksproblematik och samtidigt ett stort behov av omvårdnad.

– Idag har vi inga bra lösningar för dessa människor, som är några av dem som behöver kommunens stöd allra mest. Därför är det otroligt angeläget att detta arbete kommer igång. Jag tror en av nyckelfaktorerna för att detta ska bli bra är att vi inte gör det själva utan att det civila samhället, och Verdandi är de som genomför förstudien. De har andra kunskaper och perspektiv som är väldigt relevanta för om detta ska bli bra, säger Rasmus Persson (C), ordförande i programnämnd social välfärd.

Förstudien ska ge underlag för politiskt beslut om att starta upp verksamheten och undersöka behoven i Örebro kommun och beskriva vilka målgrupper som finns. Förstudien ska också ta del av kunskap och erfarenheter från andra kommuner som arbetar på liknande sätt. Flera kommuner i Sverige har idag boenden som är anpassade för äldre personer med missbruksproblematik och behov av omvårdnadsinsatser.

– De här boendena riktar sig till äldre människor som är kroppsligt medfarna efter många års missbruk och verksamheterna fungerar väl under förutsättning att de boende får stöd med sina problem. Personalen har erfarenhet från såväl missbruksvård och från omsorgen. Nu vill vi hitta en liknande lösning i Örebro, säger Fisun Yavas (S), vice ordförande i programnämnd social välfärd.