• Kommunen utvecklar Vivalla tillsammans med privat aktör

Genom projektet Författaren tillskapas förutom 3000m2 lokaler och bostäder också sysselsättning i Vivalla. Byggande och drift av Författaren sker i ett gemensamt bolag som ägs av Västerporten och NA Bygg AB.

Vid sitt möte 24 mars beslutar kommunstyrelsen att kommunägda Västerporten Fastigheter i Örebro AB (”Västerporten”) bildar ett gemensamt bolag med NA Bygg AB. Formellt beslut fattas av kommunfullmäktige i april. Det gemensamma bolagets uppgift är att förvärva del av en fastighet och bebygga den. Fastigheten skall innehålla lokaler för förskola, kontor och bostäder.

• Att kommunen genom detta samarbete kan involvera ytterligare en privat aktör i utvecklingen av Vivalla är positivt. Det behövs insatser för att skapa fler arbetstillfällen i området. Efter fem år skall ägandet utvärderas och NA Bygg AB har möjlighet att köpa kommunens andel av fastigheten till då rådande marknadsvärde, säger Lena Baastad (S) kommunstyrelsens ordförande.

Västerportens affärsidé är att utveckla miljöer som stärker Örebros västra stadsdelar. Samarbetet med NA Bygg bidrar till att en ny privat aktör involveras i utvecklingen av Vivalla. Ägandet, risken och ansvaret för det gemensamma bolaget delas 50/50 mellan de båda aktörerna.

• Upphandlingen av entreprenör har skett utifrån kommunens sociala krav vid upphandlingar. Projektet Författaren skall öka medverkan och sysselsättningen av långtidsarbetslösa i området. Det skall ske genom hela byggprocessen och även i förvaltningsskedet, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd.

Fastigheten ligger vid Vivallaringen/författargatan. Den totala ytan blir ca 3 000 m2. Byggproduktionen startar under försommaren 2015 och samtliga lokaler beräknas vara inflyttningsklara hösten 2016.

• Behovet av ny förskoleplatser är stort i Örebro och förväntas öka ytterligare. Detta projekt är ett led i den totala lösningen. Genom delaktighet under bygg- och förvaltningsprocess kommer föräldrar lämna sina barn på en förskola de sannolikt känner medansvar för, säger Rasmus Persson (C) kommunalråd