• Låt Örebro få sin nationalstadspark!

Vid partiavdelningens årsmöte 8 februari 2016 antogs följande uttalande:

Låt Örebro få sin nationalstadspark!

Nationalstadspark är ett begrepp i Sverige som avser att skydda ett område i urban miljön. Sveriges första nationalstadspark grundades 1994 för området Ulriksdal-Haga-Brunnsviken-Djurgården. Områden som kan bli aktuella för att bli nationalstadsparker ska ha höga natur- och kulturvärden och vara av riksintresse.

I Örebro måste området längs Svartån från Karlslund, Slottet, Stadsparken ned till Oset skyddas från olika ingrepp. Redan nu finns olika reservat för området. Det är emellertid viktigt att inrätta ett starkare skydd, nämligen att grunda en nationalstadspark. Det innebär att området skulle skyddas av miljöbalkens bestämmelser.

Detta område, som vi kallar Åstaden, är mycket uppskattat av Örebroare och besökare till staden. Det är likt nationalstadsparken i Stockholm/Solna ett område av riksintresse.

Kristdemokraterna uppmanar Örebro kommun att snarast påbörja ett arbete med inriktning att Örebro ska få en nationalstadspark, den första utanför Stockholmsområdet.

Partiavdelningens ordförande, Lars O Molin, kommenterar uttalandet såhär

– Området längs Svartån från Karlslund till Oset måste skyddas. Det säkraste sättet att göra det är att området blir en nationalstadspark

– Herrgårdsmiljön i Karlslund, stadens finrum vid Örebro slott, stadsparken med Wadköping och Oset är omistliga natur och kulturvärlden som det också är av riksintresse att skydda. Det är också angeläget att platser för bad finns säkrade den dag då Svartån blir badbar. Kristdemokraterna vill därför att Örebro kommun omedelbart inleder ett arbete för att få det aktuella området förklarat som en nationalstadspark.

– Arbetet med att skapa en nationalstadspark skulle också kunna innebära ett skydd mot ogenomtänkta förändringar av Järntorget.