• Lennart Bondeson slutar som kommunalråd efter 14 år i Örebro kommun

Den 31 december avslutar Lennart Bondeson sitt förtroendeuppdrag som kommunalråd för Kristdemokraterna i Örebro som han började 1 mars 2006 och efter 14 år som kommunalråd slutar nu Bondeson som heltidspolitiker.

Från 2007 fram till december 2020 har Kristdemokraterna och Lennart Bondeson under alla åren ingått i kommunledning för Örebro. Bondeson har som kommunalråd varit politiskt ansvarig för Barn- och utbildning (2007-2011), Näringsliv, Miljö och MR-frågor (2011-2018) samt Kulturfrågor 2018-2020).

– Det har varit ett mycket fint uppdrag med stort förtroende till mig från Kristdemokraterna och väljarna att finnas med i den politiska ledningen med möjlighet att påverka och främja Örebros starka tillväxt och utveckling under de senaste 14 åren, säger Lennart Bondeson.

Lennart Bondeson kommer att fortsätta med uppdragen som ordförande i Kulturnämnden, ordförande i Örebroporten AB samt ledamot i Kommunfullmäktige Dessutom kommer Bondeson att ha kvar det nationella uppdraget som ordförande i Klimatkommunerna.

– Jag är oerhört tacksam över vardagskontakten med kollegor i alla partier, mycket kunniga medarbetare i kommunen, samt möten med företagare, olika föreningar och enskilda medborgare i den fina kommun som Örebro verkligen är, säger Lennart Bondeson

Under 2019-2020 har Bondeson delat på ledarskapet med Marlene Jörhag som kommunalråd för Kristdemokraterna. När nu Bondeson lämnar heltidsuppdraget kommer Marlene Jörhag att ta vid stafettpinnen som kommunalråd på 100%.

– Lennart har byggt upp förtroendet hos många Örebroare och säkrat Kristdemokraterna som en del i kommunledningen i 14 år. Det är en imponerande insats. Vi riktar ett varmt tack till Lennart samtidigt som vi blickar framåt med framtidstro och ser med tillförsikt och glädje över att Marlene Jörhag tar över stafettpinnen, säger Christina Håkansson, ordförande för Örebro partiavdelning.